SPRE O DEFINIRE SI CUNOASTERE A PARADIGMEI,
CONCEPT FUNDAMENTAL AL CUNOASTERIISTIINTIFICE
Dr. Dumitru BATAR
Abstract:
Scientific knowledge, using paradigms specific to the evolution of
the knowledge domains, has to define the paradigm, and after that to use
its role. Known like a scientific, remarkable and recognized achievement,
for a practical base, any paradigm supposes a lot of standard applications
of a theory optional approached.
As a result of the growing up at the scientific discipline, a paradigm
requires: the forming and evaluation of a development model of the discipline;
the reconstitution of its domain; the setting up of a new type for the
research act, as for a new group of researchers with specific concepts
and methodology.
Paradigma este un alt element de care trebuie sa tinem cont in orice
incercare de studiere si deci de definire a modelului cultural.
Dimensiunea sociologica a modelului cultural ne propune perspectiva
paradigmelor sociologice care ne atrag atentia atat asupra suportului empiric
cat si asupra continutului teoretic al oricarui discurs sociologic cu pretentie
de enunt stiintific (s.n.). Depasind cele trei dimensiuni ale lui
G. Ritzer ca trei tipuri de paradigme: paradigma faptului, paradigma definitiei,
paradigma comportamentelor sociale [1], Th. Kuhn [2] considera paradigma
ca o realizare stiintifica ce se manifesta ca un set caracteristic de convingeri
si preconceptii si care poate indeplini functii de cunoastere atribuite
in mod obisnuit regulilor impartasite in comun. Urmarind o definire a paradigmei
cunoscutul epistemolog ne propune 3 posibilitati de incercare:
Paradigma se constituie ca o realizare stiintifica remarcabila pe care
o comunitate stiintifica o recunoaste pentru un timp baza a practicii.
Asemenea realizare isi impune doua atribute:
-
determina genul de probleme cu sens in disciplinele respective;
-
propune metode legitime prin care ele pot fi abordate;
Ofera modele din care apar anumite traditii coerente de cercetate stiintifica;
-
Paradigma presupune o multime de aplicatii standard ale unei teorii (sau/si
o multime de ilustrari repetate) si qvasi-standard ale unei teorii in aplicatiile
lor conceptuale, observationale si instrumentale.
-
Paradigma contine o totalitate de optiuni (ontologice, epistemologice,
metodologice – instrumentale) care spun prin reguli cercetatorului cum
arata urmeaza. Asemenea optiuni se manifesta ca o retea de conceptii, teoretice,
instrumentale, comune unei comunitati stiintifice si care se supun membrilor
acestor comunitati.
-
Paradigma reprezinta un punct de vedere epistemologic, care fundamenteaza
teoretic un mod de explicare a unor fenomene, aspecte ale existentei (exemplu:
punctul de vedere al ui Descartes sau Newton).
Aparitia si cunoasterea unei prime paradigme intr-o disciplina este rezultatul
maturizarii acestei discipline si determina in continuare o noua evolutie
a sa in:
-
formarea si evolutia unui nou model de dezvoltare a disciplinei;
-
reconstituirea domeniului acesteia;
-
instituirea unui nou tip de cercetare;
-
se constituie un nou grup de cercetatori;
-
se instituie un nou cadru conceptual si metodologic, comun acestui grup
profesional.
In existenta lor paradigmele se impun atat asupra cercetarilor stiintifice
cat si in domeniul cercetarilor teoretice prin modalitati specifice:
A. Cercetarea empirica bazata pe paradigme urmareste:
-
determinarea mai exacta a acelor fapte deja cunoscute, pe care o paradigma
le-a identificat si nu oricum, ci ca deosebit de revelatoare despre natura
si evolutia elementelor supuse investigatiei;
-
cautarea si depistarea unor lucruri noi, fapte, elemente care sa fie supuse
comparatiilor cu predictiile teoriei;
-
impulsionarea unor experimente in lumina unei paradigme care sa conduca
la diminuarea si eliminarea unor ambiguitati, neintelegeri, confuzii si
la rezolvarea unor probleme insuficient rezolvate sau nerezolvate in perioadele
anterioare.
B. Paradigma influenteaza cercetarea teoretic prin:
-
folosirea teoriei existente pentru predictia unor informatii factuale de
o valoare intrinseca;
-
formularea unor noi aplicatii ale respectivei teorii sau o prezicere mai
clara a unora existente;
-
Recunoasterea si impunerea pe plan teoretic a paradigmei respective.
Un aspect distinct in rolul paradigmelor in evolutia cunoasterii il constituie
in conceptia lui Kuhn raportul lor, evolutia investigatiilor teoretice,
aplicative. Astfel paradigmele nu sunt invatate in mod abstract, ci neaparat
in functie de studiul unor aplicatii si de asemenea utilizand practica
rezolvarii de probleme.
Un alt aspect pe care-l pune in discutie autorul „Structurii revolutiei
stiintifice" il constituie relatia unei paradigme cu anumite evolutii contradictorii
ale investigatiilor stiintifice. Astfel cand cercetarea ajunge la constatari
experimentale care contrazic prezumptiile (si deci asteptarile) unei paradigme,
aceasta cercetare trebuie sa le trateze ca pe probleme sau dificultati
de inlaturat si nu ca pe probleme care sa incerce sa infirme respectiva
paradigma (in limbajul lui Kuhn – contra exemple). Din acest aspect putem
sustine, conform lui Kuhn, ca progresele in fundamentarea si aplicarea
paradigmei nu reprezinta confirmari iar anomaliile nu ar reprezenta informari
ale paradigmei, ci reprezinta rezolvarea unor probleme puzzle. Astfel in
continuarea cercetarilor se va urmari rezolvarea acestor probleme puzzle
si nu testarea si necreditarea paradigmei.
Aceste aspecte nu trebuie sa nu conduca la ideea ca o anumita paradigma
poate evolua fara nici un fel de problema, nediferind de evolutia atat
a cercetatorilor stiintifici cat si a unor fenomene, procese sociale. Si
Kuhn recunoaste ca pot aparea semne de susceptibilitate fata de o anumita
paradigma sau chiar tendinte de informari si inlaturari care sa conduca
la crize ale paradigmei. Asemenea situatii por fi vazute prin semne ca:
-
Prezenta unor anomalii severe si indelungate care sa se transforme in obiecte
ale cercetarilor stiintifice.
-
Aparitia si proliferarea unor cursuri alternative ale paradigmei.
-
Exprimarea unor indoieli la adresa metodelor utilizate ca si adresa solutiilor
standard.
-
Aparitia unor neintelegeri, dificultati conceptuale care sa conduca la
o redefinire a lor.
-
Exprimarea unor idei cu caracter general, abstract, „recursul la filozofie"
si la filozofarea asupra problemelor cercetate.
-
Necesitatea rediscutarii fundamentelor intregii intreprinderi teoretice
si practice.
In asemenea conditii se impune pregatirea unei noi cercetari care sa conduca
la adaptarea unor noi paradigme, in orice stiinta sau domeniu nu putem
accepta doar eliminarea unei paradigme ci neaparat trebuie pusa problema
descoperirii si recunoasterii altei sau altor paradigme. Iesirea sau rezolvarea
crizei se poate realiza fie prin rezolvarea problemei si deci afirmarea
unei noi paradigme sau abandonarea acestei probleme si recunoasterea paradigmei
existente si deci eliminarea oricaror susceptibilitati.
Important pentru intreaga evolutie a cunoasterii stiintifice este intelegerea
inlocuirii unei paradigme cu o alta, trecerea de la o paradigma veche la
una noua care constituie pentru intreaga comunitate (nu numai stiintifica)
o „Revolutie stiintifica". Acest fapt ne face sa sustinem ca evolutia intregii
cunoasteri stiintifice se realizeaza in contextul incompatibilitatii si
incomensurabilitatii teoriilor si /sau paradigmelor ceea ce determina o
noua redefinire a stiintei respective in urma acceptarii unei noi paradigme.
Schimbarea unei paradigme se concretizeaza intr-o adevarata schimbare a
conceptiilor despre lumea existenta, a schimbarii modului de a vedea si
intelege aceasta lume.
Un autor care pune in discutie rolul paradigmei mai mult in perspectiva
metodei de cunoastere este Edgar Morin [3], care considera ca o paradigma
controleaza atat trairile si rationamentele cat si spatiul cognitiv, intelectual
si cultural in care se formeaza aceste trairi. Din aceste optiuni putem
accepta ca o asemenea paradigma controleaza atat exprimarea si continutul
unei trairi ca si modul in care aceste teorii pot fi demonstrate practic.
Nu ies de sub incidenta si coercitia unei paradigme nici membrii unei comunitati
care cunosc, gandesc si actioneaza in functia de paradigmele pe care spatiul
cultural le a produs.
Propunand o definitie, Morin sustine ca paradigmele sunt agenti organizatori
radicali ai sistemelor de idei [4]. Asemenea definitie ne propune sa fim
de acord cu N. Tonoiu [5] si sa acceptam caracterul:
-
semantic – dat disponibilitatii paradigmei de a determina inteligiblitate,
semnificanta si sens;
-
logic – paradigma operatii logice dominante;
-
ideologic – paradigma se vrea principiul prim de a) selectie, b) asociere,
c) eliminare, care determina conditiile de fundamentare si actiune a ideilor.
Rezulta din aceste afirmatii ca o asemenea paradigma, orienteaza, controleaza,
determina, guverneaza atat conduitele mentale, cat si sistemele de idei
care i se impun [6]. De retinut este raportul pe care-l surprinde autorul,
dintre paradigma si logica, spiritul logic, raport in care paradigma nu
numai ca nu tine de logica, spirit logic dar impune o anumita logica a
sa, un spirit logic propriu. Prin aceasta logica proprie paradigma organizeaza
intr-un anumit mod si de aici gruparea si regruparea teoriilor stiintifice
datorita capacitatii ei de a construi axiome, de a determina si retine
concepte stiintifice.
Chiar daca au un caracter general si universal paradigmele se pot diferentia
dupa sfera lor de contributiune sau dupa nivelele de generalitate si profunzime.
Ceea ce le fundamenteaza si le constituie unitatea lor sunt caracteristicile
lor:
-
paradigmele nu sunt falsificabile in unitatea lor, chiar daca unele teorii
pot fi falsificabile;
-
orice paradigma dispune si uzeaza de principiul autoritatii axiomatice
si de un principiu de excludere a enunturilor, ideilor, care nu i se conformeaza
si pe care nu le recunoaste;
-
pentru ca se situeaza intr-o zona a inconstientului paradigma este invizibila
- doar inteleasa ca organizator invizibil al nucleului sau teoria sau teoriile
stiintifice;
-
paradigma actioneaza in mod ocult – impune supunere prin suprarationament
etc. – in fapt supunerea este fata de ea;
-
propune o neorientare in realitate considerand realitatea pe care o explica
logic si conceptual ca apartinandu-I si existand ca atare, eliminand irealul,
aparentul;
-
faptul ca o paradigma este invizibila este si nevulnerabila – nu poate
fi invins ceea ce nu poate fi vazut;
-
paradigmele intre ele sunt de neinteles si de neacceptat – o paradigma
isi este doar siesi inteligibila;
-
orice paradigma exista prin sine - este regenerativa pentru a exista si
exista pentru a se regenera;
-
o paradigma determina fundamentarea unei conceptii despre lume, a uni mod
de a intelege lumea in care traim;
-
o paradigma fiind invizibila si invulnerabila este si invincibila – Nu
paradigma este atacata, contestata, distrusa, ci anumit element, concept,
teorii care sunt contrazise si eliminate contribuie la erodarea si contestarea
unei paradigme.
O analiza complexa asupra paradigmei, ca problema de epistemologie sociologica,
a fost realizata de catre cunoscutul sociolog R. Boudon. Pornind de la
intelegerea paradigmei ca limbajul care foloseste exclusiv propozitii de
tip „Daca A (anterior lui B) atunci B" sau limbajul care include enunturi
despre reprezentarea pe care subiectul o are despre stari de lucruri concepute
de el ca putand rezulta din actele lui [7] autorul propune o definitie
mai completa prin care intelege paradigma „limbajul in care sunt formulate
teoriile sau eventual subansambluri importante de teorii emise in cadrul
unei discipline" [8]. In analiza efectuata Boudon distinge doua familii
de paradigme cu cate 4 tipuri fiecare:
A. Paradigme interactionaliste - care urmaresc sa explice ac~iunile
indivizilor umani de la cauze la evolu~ie. Aceasta familie cuprinde 4 tipuri:
A1. Paradigme interactionaliste de tip marxian (de la forma teoriilor
si nu de la continutul teoriilor marxiste) care considera actiunile individuale
„ca nu sunt legate", ca sunt „de asa natura incat pot fi conduse de agentul
social fara ca acesta sa fie obligat sa ia in considerare efectele lor
asupra celuilalt" [9];
A2. Paradigme interactionaliste de tip tocquevillian care sustin valorizarea
alternativelor actiunii, analizand-o de la date ce caracterizeaza sistemul
social din care fac parte indivizii si nu acestea;
A3. Paradigme interactionaliste de tip mertonian care sunt caracterizate:
-
Actiunile individuale studiate sunt concepute ca manifestandu-se intr-un
context contractual;
-
Asemenea actiuni urmeaza principiul cautarii interesului individual;
-
"structurarea preferintelor poate, in ceea ce o priveste sa fie considerata
ca data sau dimpotriva, necesitand explicatii" [10];
A4. Paradigme interactionaliste de tip weberian, in care „anumite
elemente ale actiunilor trebuie sa fie analizate cu ajutorul unor elemente
anterioare actiunilor" [11], care pot fi considerate netriviale si indispensabile
analizei.
B. Paradigme de tip determinist - care interpreteaza un „comportament observat
la un subiect" social exclusiv pornind de la elemente anterioare comportamentului
cauza [12] - cu o finalitate secundara si fara o virtute explicativa.
B1. Paradigme deterministe de tip functionalist sunt caracterizate:
-
orice actiune apare intr-un context de contract - deci nici o actiune nu
apare in stare naturista;
-
role-sits-urile si status-sets-urile sunt compuse din elemente complementare
necontradictorii;
-
latitudinea de interpretare asociata elementelor role-sits-urilor si stats-sets-urilor
este de interes redus si chiar inutila.
B2. Paradigme de tip determinist hiperculturaliste, corespund unei
reduceri care face din actiune rezultanta, exclusiva a unor elemente anterioare
actiunii. Atunci inseamna ca o actiune a unui subiect este rezultatul faptului
ca intr-o anumita perioada el a interiorizat anumite norme si valori;
B3. Paradigme deterministe de tip realist - totalitar (realismul - totalitar
sustine „intregul ca o fiinta" care-si exercita constrangerile si ramane
eterogen pentru constiintele individuale, J. Piaget) considera structura
preferintelor individuale dependente, de date sociale care caracterizeaza
sistemul in care este inclus individul. In acest fel o actiune considerata
un comportament de alegere sau de decizie, trebuie sa fie considerata ca
produsul real al determinismului realizat de catre structurile sociale
asupra conduitelor, comportamentelor individuale. Rezulta de aici ca individul
nu ramane decat un suport al structurilor sociale fara nici o libertate
de alegere.
B4. Paradigme determinist metodologice, in care sunt folosite propozitii
„A (anterior lui B) explica B" [13].
In sociologie sunt cunoscute in mod preponderent doua modalitati de a defini
paradigma, ale sociologilor T. Parsons si R. K. Merton. T. Parsons defineste
paradigma sociologica sub forma unei sistematizari a cunostintelor care
explica mecanismele proceselor dintr-un sistem social dat [14]. Aceste
cunostinte vizeaza indirect legile sociale si pot fi utilizate pentru elaborarea
teoriei sociologice si de aici a unor legi sociologice. Sustinem deci ca
paradigma sociologica ne orienteaza spre cunoasterea acelor procese care
pot fi relevante si consistente pentru elaborarea si fundamentarea unei
teorii a sistemului social, propunandu-se regulile necesare pentru a formaliza
si formula enuntul cu caracter de lege.
Un mod restricitv in definirea paradigmelor ne propune R. K. Merton
care le concepe ca un schelet logic al unei teorii cu rang mediu de generalizare
obtinut prin codificare teoriilor sociologice elaborate antecedent [15].
Codificare in conceptia mertoniana presupune doua etape: (a) ordonarea
si (b) sistematizarea ideilor, rezultatelor cunoasterii sociologice pana
in momentul elaborarii teoriei paradigmatice. Ar putea fi pusa intrebarea
(pentru care am sustinut modul restrictiv al lui Merton) de ce doar teoriile
de rang mediu si nu si cele generale ar putea forma acel schelet logic
al suportului paradigmelor? Sustinem pozitia ca paradigma poate fi inteleasa
ca un model (s.n.) teoretic si empiric, dar desi abstract, uneori
nu rupt de realitate, care este utilizat pentru a fi folosit la verificarea
validitatii enunturilor empirice corespunzatoare relatiilor cu teoriile
[16].
Bibliografie
-
Ritzer, G., - apud: I. Ungureanu, Paradigme ale cunoasterii societatii,
1990 - Humanitas, Bucuresti.
-
Kuhn, Th., - Structura revolutiilor stiintifice, 1978, Editura Stiintifica
si Enciclopedica, Bucuresti
-
Morin, Edgar - Le paradigme perdue, le nature humaine, 1973, Edition du
Seuil, Paris.
-
Ibidem, pag. 213.
-
Tonoiu, Vasile - In cautarea unei paradigme a complexitatii, 1997, Editura
IRI, Bucuresti.
-
Morin, Edgar - Le paradigme perdue, le natre humaine, 1973, Edition du
Seuil, Paris.
-
Boudon R, - La crise de la sociologie,1971 - Paris - Geneva
-
Boudon R. - Efecte perverse si ordine sociala, 1999, Eurosany & Book,
Bucuresti, pag. 236.
-
Ibidem, pag. 250.
-
Ibidem, pag. 277.
-
Ibidem, pag. 287.
-
Ibidem, pag. 287.
-
Ibidem, pag. 296.
-
Parsons, T., - La sociologie, 1992 - Larousse, Paris.
-
Merton, R. K. - La theorie et la methode sociologique, 1965, Ed. du Plon,
Paris.
-
Ungureanu, I. - Paradigme ale cunoasterii societatii, 1990 - Humanitas,
Bucuresti.
Inapoi la cuprins