Lt. prep. univ. Solescu Mihai
Abstract:
One of the problems with Information Warfare is that there isn’t
still official definition. The main reason is that this kind of warfare
is relatively new and that the term Informational Warfare has many different
meanings. The information warfare weapons could more likely be used in
the near future as terrorist weapons rather than on the battlefield by
the regular armies.
Today’s communication society is extremely vulnerable to disruptions.
Information warfare,, in its wider sense, is daily used between individuals
and corporations.
Computer system penetrations are reported daily to emergency report
teams that are in charge to take countermeasures.
Termenul razboi informational este folosit pe larg in stirile agentiilor
de presa din zilele noastre. Adesea este interpretat gresit si legat numai
de armele sofisticate folosite de armatele de masa.
Istoria razboiului este descrisa de catre celebrul analist si futurolog
Alvin Toffler in trei valuri. In timpul revolutiei agrare, razboiul era
dus de o clasa razboinica bazata pe informatii. Odata cu revolutia industriala,
razboiul s-a axat pe distrugerea in masa. Statele nationale au folosit
armate de masa pentru a-si proteja si extinde societatile in razboaie cu
un numar insemnat de victime; in era informationala, razboiul s-a orientat
catre razboiul informatiilor. Arma suprema nu mai este distrugerea in masa
ci stergerea datelor critice din bazele de date, razboiul fiind caracterizat
de atacuri informationale cu pierderi minime.
Pe campul de lupta actual, tehnologia informationala este inca folosita
in principal pentru a face armatele mai inteligente si pentru a minimiza
pierderile proprii, inzestrand armata cu tehnologie de al treilea val incorporata
in sisteme de armament de al doilea val. Conceptul principal al doctrinei
actuale este batalia aeroterestra si structura de comanda este C3I
(comanda, control, comunicatii si informatii) sau C4I (prin adaugarea computerelor)
Ce este Razboiul Informational?
Una din problemele razboiului informational este aceea ca oficial nu
are o definitie. Principalul motiv este ca acest tip de agresiune este
relativ noua si de aceea termenul de razboi informational are diferite
semnificatii. Pe de o parte este aspectul lui militar dar pe de alta parte
razboiul informational mai e folosit pentru a descrie „razboiul „ pe Internet.
Dr. John Alger defineste razboiul informational ca fiind actiunile
duse pentru a obtine superioritate informationala prin afectarea informatiilor
adversarului, bazele de procesare a informatiilor si sistemelor de informatii
ale acestuia concomitent cu protejarea propriilor informatii.
O definitie data de departamentul apararii al S.U.A. si care se refera
doar la partea militara este :
Razboiul informational reprezinta acele actiuni adoptate pentru a obtine
superioritate informationala in sprijinul strategiei militare nationale
prin compromiterea informatiilor inamicului si sistemelor sale de informatii
in acelasi timp cu asigurarea si apararea propriilor informatii si sisteme.
In cartea sa „Razboiul informational", Winn Schwartau descrie diferite
concepte de a defini razboiului informational. El nu si-a propus sa defineasca
toate nivelurile razboiului informational in una si aceeasi descriere,
dar el a impartit definitia in trei categorii.
Categoria I : Razboiul informational individual
Aceasta prima clasa descrie atacul impotriva sistemului electronic particular
(ex. PC).
Aici se include perturbarea inregistrarilor digitale si a intrarilor
in bazele de date de fiecare data cand informatia e stocata. In zilele
noastre majoritatea persoanelor au un mic control asupra informatiilor
stocate. Potrivit jurnalului „U.S.A. Today", 78% dintre americani sunt
ingrijorati in legatura cu pierderea intimitatii. In trecut, un spion intercepta
liniile telefonice si folosea camere de luat vederi si microfoane miniaturizate
pentru a obtine informatii despre o persoana. Astazi a ramas posibilitatea
utilizarii unor asemenea mijloace (care sunt mai miniaturizate si mult
mai usor de folosit ca niciodata), dar majoritatea informatiilor despre
o persoana sunt disponibile in bazele de date existente. Pentru a santaja
o persoana nu este in cele din urma necesar sa o supraveghezi luni de zile,
astazi prin intermediul razboiului informational se pot obtine informatiile
dorite cu ajutorul calculatorului legat la capatul unei linii telefonice.
Majoritatea oamenilor nu doresc ca facturile achitate prin carti de
credit, numerele de cont bancar, tranzactiile financiare cum ar fi imprumuturile,
inchirierile de produse, fisierele medicale, cazierele juridice sau alte
informatii sa fie publicate in ziare, dezvaluite prietenilor sau in toata
lumea prin intermediul internetului.
Mai rau, daca cineva procura informatii private, cine garanteaza ca
acestea sunt adevarate. Poti sa irosesti o multime de timp dezmintind informatii
publicate, daca nimeni nu-si asuma responsabilitatea pentru integritatea
informatiilor.
Punand cap la cap toate acestea putem spune :
Categoria II: Razboiul informational al corporatiilor
Aceasta clasa descrie competitia sau mai zis, razboiul de azi intre
corporatiile din lumea intreaga. Este usor de imaginat ca o companie poate
investi 1.000.000 $ intr-un sistem care-i permite sa intre intr-o baza
de date a unei companii private si sa fure rezultatele unor cercetari ce
valoreaza peste 15.000.000 $.Pentru a fi sigur ca acel competitor nu va
fi primul pe piata cu noul produs, ei pot de asemeni sa distruga baza de
date si sa faca ca aceasta sa para un accident datorat unui virus. Descrierea
razboiului informational intre corporatii nu este noua. Acest gen de ''spionaj''
este binecunoscut inca din timpul razboiului rece cand spionii rusi si
americani incercau sa obtina informatii despre fiecare cealalta natiune.
Astazi razboiul informational are o noua dimensiune. Nu numai o corporatie
poate incerca sa obtina rezultatele cercetarilor unui competitor dar chiar
si statele sunt implicate in acest joc. Astfel, este posibil ca unele state
sa-si incurajeze studentii sa studieze in afara granitelor (de ex. in S.U.A.)
si sa le ceara acestora sa tina ochii deschisi, nu numai studiind in universitati
dar si muncind ca interni in corporatii americane si sa impartaseasca aceste
informatii propriilor guverne.
Referindu-ne la razboiul informational categoria a doua nu vorbim despre
achizitia de informatii ci si de diseminarea informatiilor, reale sau fictive.
Exista posibilitatea ca o corporatie producatoare de medicamente (sau
un guvern strain ce are propria sa industrie chimica in tara sa) sa imprastie
informatii, ca datorita uzului masiv de medicament X impotriva astmei de
catre corporatia americana Y au aparut cazuri de cancer, doctorii incetand
probabil prescrierea medicamentului pana cand rezultatele unor studii aprofundate
nu vor fi publicate. Acest studiu poate fi un fals si o parte a unei intregi
campanii de dezinformare bine intocmita. Dezastrul este produs si milioane
de dolari vor fi pierduti de catre corporatia Y pana aceasta va dovedi
( daca va putea) ca acel produs este in regula. Exemplul precedent facea
referire la producatorii de medicamente. In lumea de azi unele procesari
de date sunt controlate de cipurile calculatoarelor.
Poate fi extrem de usor pentru un producator de computere sa imprastie
zvonul ca cel mai folosit cip al concurentei nu functioneaza chiar asa
cum ar trebui. Ati dori sa cumparati o masina cu airbag despre care s-a
scris in ziare ca cipul care controleaza airbagul nu functioneaza decat
in proportie de 40% din cazuri. Cum poate dovedi acea companie contrariul?
Beneficiarul nu poate testa sistemul cu usurinta de unul singur, deci va
trebui sa aiba incredere in producator. Daca acea corporatie pierde increderea
clientilor sai, va pierde de asemenea milioane de dolari.
Razboiul informational al corporatiilor apare in societatea noastra
de fiecare zi. Doar o mica parte din toate incidentele sunt cunoscute.
Multe nu sunt niciodata cunoscute si multe altele nu sunt cunoscute in
afara organizatiei pentru a preveni reactii negative.
Deci razboiul informational categoria a doua poate provoca schimbari
globale. Ce-ar fi fost de exemplu, daca Jennifer Flowers anunta plangerea
sa impotriva lui Bill Clinton nu cu cateva luni inainte de alegerea sa,
ci numai cu cateva zile inainte de Congresul Partidului Democrat. Istoria
S.U.A. si influenta sa asupra istoriei mondiale avea sa fie schimbata.
Categoria a III a: Razboiul informational global
Acest tip de razboi actioneaza asupra industriilor, fortelor economice
globale sau impotriva unor tari sau state .
Acest tip nu se refera numai la bazele de date ale concurentei si furtul
rezultatelor cercetarilor ci chiar la folosirea acestor informatii impotriva
detinatorilor.
In aceasta clasa, chiar daca se multiplica forta claselor I si II ale
razboiului informational cu un urias factor de multiplicare tot nu se pot
imagina pagubele ce pot fi produse in timpul razboiului informational global
Aici banii si oamenii nu sunt un factor critic. Tari din lumea a doua
si a treia, cheltuiesc milioane de dolari in fiecare an pentru avioane,
bombe si alte munitii. Ce-ar fi daca o tara ar decide sa cheltuiasca numai
a zecea parte din investitiile anuale pentru arme apartinand celui de-al
doilea val, pentru armele sofisticate din al treilea val. Ca de exemplu
un dictator poate cheltui in jur de 200 milioane de dolari /an pentru arme
apartinand celui de-al treilea val si sa fie capabil in mai putin de trei
ani sa afecteze industria si guvernul S.U.A. intr-un mod inimaginabil.
In relatie cu armele traditionale, razboiul informational deschide noi
orizonturi pentru teroristi sau guverne ostile. Razboiul categoria a treia
este capabil sa atace la mai mult de 15.000 km cu efecte dramatice. Cu
armele acestui tip de razboi un dictator va fi capabil sa produca o prabusire
la bursa din Wall Street, sau sa distruga sistemul bancar al S.U.A.
Razboiul imaginilor
Acest tip de razboi se potriveste definitiei razboiului informational
numai intr-un mod mai larg. Scopul nu este neaparat de a obtine superioritatea
informationala, ci de a manipula inamicul sau populatia proprie, cu informatii
false sau modificate. Televiziunea este folosita pentru a modela vointa
altor natiuni, schimbandu-le perceptia asupra realitatii. Ar putea fi dat
ca exemplu un program TV modificat care prezinta comandantul trupelor adverse
sau politicieni straini facand afirmatii nepopulare, cu scopul de a-i indeparta
populatia si militarii. Acest tip de razboi este de obicei folosit in combinatie
cu bruiajul electronic.
Alta cale de a lupta cu ajutorul razboiului imaginilor este sa-l folosesti
chiar in propria tara. Un incident din Razboiul din Golf poate fi amintit
aici. Intr-un grupaj de stiri internationale, CNN-ul a aratat o femeie
care povestea cum soldatii irakieni sustrageau asigurarea materiala medicala
pentru nou-nascuti din spitalele Kuweitului. Mai tarziu s-a descoperit
ca aceasta femeie avea legaturi cu Ambasada Kuweitului din Washington D.C.
Cu alte cuvinte, interviul a fost o inscenare. O mass-media controlata
poate si va fi folosita pentru a influenta opinia publica pentru un scop.
Razboiul informational in actiune
Cine foloseste si impotriva cui razboiul informational in ziua de astazi
si uzul militar al razboiului informational nu este cunoscut oficial sau
cel putin din surse publice. A avut loc o discutie extinsa daca razboiul
informational a fost folosit in razboiul din Golful Persic si daca C.I.A.
s-a infiltrat intr-o retea fara fir a armatei irakiene, dar aceste afirmatii
au fost false sau nu au putut fi demonstrate. Operatiunea Furtuna in Desert
a fost in principal o operatiune militara in care arme inteligente au fost
folosite pentru a distruge Cartierul General inamic.
Razboiul imaginilor a fost folosit pe scara larga pentru a demoraliza
trupele inamice in operatiunile din desert. Zeci de mii de manifeste au
fost aruncate deasupra fortelor inamice, parte din ele in recipiente de
plastic pentru a atrage atentia irakienilor catre mare.
Armele posibile ale razboiului informational sunt folosite, sau cel
putin ar putea fi folosite de armatele moderne si de catre teroristi. Ele
ar putea fi:
Cine este vulnerabil ?
Razboiul informational este modelat de natiuni cu inalt nivel tehnologic,
de aceea razboiul informational va fi folosit pe campul de lupta in principal
de acestea. De fapt, astazi potentialii inamici nu au capacitatea tehnologica,
ceea ce impiedica folosirea cu succes a razboiului informational impotriva
lor. Inamicul trebuie sa posede armament si comunicatii de inalt nivel
tehnologic pentru ca razboiul informational sa poata fi folosit eficient.
De aceea, tarile care-si dezvolta acest nou tip de armament si strategii
sunt de asemenea vulnerabile.
Armele celui de-al treilea val nu pot fi folosite impotriva armelor
din primul val si al activitatilor partizane si au numai un efect partial
asupra armatelor din al doilea val. Razboiul informational mai poate de
asemenea fi folosit in moduri nemilitare impotriva indivizilor si a intregii
societati. Acest nou tip de razboi da potentialilor inamici puterea de
a intrerupe posibilitatile de comunicare ale unei tari si astfel sa-i deterioreze
economia.
S.U.A. si alte societati sunt foarte vulnerabile la atacurile razboiului
informational. Ele se bazeaza foarte mult pe comunicatiile electronice
si schimbul de date in timp real. Un agresor poate ataca aceste magistrale
cu o infima investitie financiara si de echipament, comparativ cu pierderile
produse.
Sistemele informatice sunt in principal vulnerabile pentru ca: