DEBUTURI STUDENTESTI (lucrari premiate la sesiunea de comunicari stiintifice ale studentilor)


DEBUTURI STUDENTESTI
(lucrari premiate la sesiunea de comunicari stiintifice ale studentilor)
Problematica inadaptarii scolare la preadolescenti

Stud. Alina Gârleanu

    1. Aspecte teoretice privind adaptarea si inadaptarea scolara
    1.1 Preadolescenta - un inceput dificil

    Perioada preadolescentei reprezinta o vârsta de mari transformari. In aceasta etapa au loc modificari corporale considerabile, mari schimbari in sistemele biochimice, fiziologice si in comportamentul social, Sistemul biologic devanseaza prin maturizarea sa celelalte sisteme; astfel ca apare o disjunctie majora intre dezvoltarea biologica si cea sociala: daca organismul fizic este matur din punct de vedere functional pâna la inceputul adolescentei, creierul si functiile sale se maturizeaza doar la sfârsitul acestei perioade (in adolescenta târzie). O asemenea disparitate in dezvoltare creeaza nu de putine ori probleme. Rolurile parentale in socializarea la aceasta vârsta sunt in descrestere, cu deosebire in familiile in care ambii parinti lucreaza. Tinerii cu care preadolescentul alege sa se asocieze si sa interactioneze exercita asupra sa influente ce-i modeleaza atitudinile si comportamentele fata de scoala, educatie, societate si sine.
    Grupul de vârsta (peer group) influenteaza conduitele vizând sexualitatea, fumatul, consumul de alcool si drog, actele antisociale; aceasta are impact asupra dezvoltarii cognitive si a succesului scolar. In general predomina confuzia in ceea ce priveste rolurile vietii de adult. Preadolescentii au dificultati in a vedea in perspectiva, cu deosebire pe termen lung. Daca la aceasta mai adaugam eroziunea sistemului familial si a retelelor de suport si accesul facil la mecanisme, substante si activitati ce pun in pericol viata, avem un tablou complet al problemelor cu care preadolescentii se confrunta.
    Participarea la un grup de vârsta care sa ofere stabilitate, sentimente de afiliere si acceptare, un raspuns nevoii de a avea relatii predictibile, pe care sa se poata baza, incepe sa devina o prioritate la aceasta vârsta. Insasi perceptia de sine este influentata de prezenta sau absenta relationarilor pozitive cu un astfel de grup. Un tânar american declara: "Mai curând as fi acceptat moartea decât respingerea celor de-o vârsta cu mine...". Aceasta declaratie cât si realitatea concreta intâlnita in practica, au motivat in buna parte alegerea acuta de a studia problematica inadaptarii scolare in cadrul microgrupului de elevi.
    Inainte de aceasta, trebuie abordata din punct de vedere teoretic problematica adaptarii si inadaptarii scolare.

    1.2 Adaptare versus inadaptare scolara
    J. Piaget vorbea despre adaptare in termeni de asimilare si acomodare in cadrul interactiunii om-mediu. Adaptarea este, deci, acordul individului cu mediul (in primul rând cu mediul social social), presupunând acomodarea optima la mediul dat si raspunsul favorabil la solicitarile si exigentele sale.
    Ce este in acest context adaptarea scolara ?
    Pornind de la aceasta definitie, la care adaugam particularitatile specifice activitatii instructiv educative, putem sa aratam ca adaptarea scolara este data de calitatea si eficienta realizarii concordantei relatiei dintre personalitatea elevului si cerintele scolare, concretizate intr-un rezultat favorabil al procesului de invatamânt.
    Un elev adaptat din punct de vedere scolar face fata cerintelor educative conform disponibilitatilor sale bio- psiho- sociale, in acord cu regulile pretinse de programa scolara. Cu alte cuvinte, acesta si-a insusit cu succes rolul si statusul de elev.
    Daca adaptarea scolara reprezinta un deziderat major, vizat in cadrul oricarui sistem de invatamânt, inadaptarea scolara este un fenomen de mare amploare, cu o cauzalitate si o etiologie multipla, ce se doreste limitat si pe cât posibil controlat. Astfel, pregatirea copilului pentru o buna adaptare la cerintele scolii se face inca din primii ani de viata ai copilului, in familie si la gradinita (grupa pregatitoare urmareste tocmai acest lucru), premergator, deci perioadei scolare.
    Problemele de inadaptare scolara nu sunt insa apanajul primului an de scolarizare. Desi intâlnite inca de la intrarea in scoala, situatiile de inadaptare pot sa apara la orice vârsta de-a lungul perioadei petrecute de elev in scoala, fiind insa mai frecvente la tranzitia de la o etapa de scolarizare la alta (clasa I, a V-a, a VIII-a etc.), deoarece aceste treceri necesita prin insasi natura lor, o readaptare a elevului, la noi cerinte educative, la un alt mod de organizare al procesului de invatamânt etc.
    Pe de alta parte, tranzitia insasi este acuta in functie de perioadele de dezvoltare ontogenetica asa cum le descrie J. Piaget. Organizarea scolara este legata de schimbarile de dezvoltare; spre exemplu, cresterea puberala denota apropierea tranzitiei scoala generala-liceu. Aceasta se intâmpla deoarece pusse-urile de crestere si perioada in care acestea se produc au o profunda influenta asupra practicii educationale.
    Fenomenele de adaptare si respectiv de inadaptare scolara pot fi recunoscute si identificate pe baza anumitor indicatori specifici. Vor fi prezentati in continuare doar indicatorii adaptarii scolare, deoarece acestia sunt valabili, prin inversiune, si pentru celalalt fenomen.

    1.3 Indicatorii ai adaptarii scolare
    Coasan (1988) prezinta in urma studiilor desfasurate urmatorii indicatori specifici ai adaptarii scolare:
a. insusirea continutului invatamântului de catre elev, adica a ansamblului de cunostinte pe care acesta trebuie sa le dobândeasca din principalele domenii ale cunoasterii;
b. reusita scolara, considerata de majoritatea specialistilor drept cel mai important si mai relevant criteriu de evaluare al adaptarii scolare si anume calitatea rezultatelor scolare ale elevului. Ca observatie, intre reusita scolara si adaptare exista o corelatie puternica, semnificativa, insa inversul nu coreleaza in aceeasi masura (insucces scolar-inadaptare). Se poate vorbi despre cazuri de insucces scolar care nu sunt insa si cazuri de inadaptare.
c. indicatori relationali-valorici, precum:
- integrarea in grup;
- perceperea pozitiva a grupului scolar (clasa);
- perceperea pozitiva a elevului de catre grup;
- asimilarea unor valori corespunzatoare vârstei;
d. indicatori comportamentali: conduita corespunzatoare.
    Din analiza acestor indicatori se desprinde concluzia ca intotdeauna adaptarea scolara va corespunde unei situatii de randament scolar asociat cu conformarea la normele de conduita sociala.

    1.4 Etiologia fenomenului de inadaptare scolara
    In ceea ce priveste factorii cauzali care pot conduce la aparitia fenomenului de inadaptare, cercetarile din domeniu au dus la identificarea mai multor categorii de factori. T. Kulcsar, facând o clasificare a acestora ii imparte in felul urmator:
A. Factori interni (care tin de individ):
a. factori intelectuali de forma inteligentei scolare, aceasta reprezentând gradul de adaptare la activitati de tip scolar;
b. factori nonintelectuali, ce tin de personalitatea copilului, de motivatie: nivel de aspiratie, stabilitate emotionala, incredere in sine, deprinderi, priceperi, atitudini, aptitudini, perseverenta, interes cognitiv etc.
    Putem vorbi, deci, despre factori biologici si anume dezvoltarea normala a copilului, de rezistenta sa la solicitarile fizice si psihice, cât si despre factori ce tin de personalitate, care este prin insasi natura ei o conditie subiectiva. Din acest punct de vedere este inadaptat acel elev care nu obtine performantele scontate in concordanta cu nivelul sau de inteligenta (adaptarea scolara definindu-se in functie de inteligenta elevului).

    B. Factori externi.
a. factori pedagogici (de natura scolara );
b. factori familiali;
c. factori sociali (de exemplu, de interactiune in grupul de vârsta).
a. factorii de natura pedagogica ce intervin cauzal in aparitia fenomenului de inadaptare sunt:
- forma de organizare a invatamântului. Analiza comparativa a formelor de organizare clasica cu cele alternative denota diferente adaptative, de competenta sociala ulterioara a elevilor.
- metode si mijloace didactice, mai ales adecvarea acestora la copil si la tipul de personalitate a acestuia;
- natura cerintelor scolare, mai ales sub aspectul cantitatii apar semne de intrebare: cât de mult i se poate cere unui elev care petrece 6-7, chiar 8 ore la scoala, astfel incât sa satisfaca si cerintele de calitate ale activitatii scolare;
- cadrul didactic este unul din factorii cu influenta puternica asupra fenomenului, prin:
- pregatire profesionala;
- atitudinea fata de profesiune;
- atitudinea fata de elevi etc.
    Exemplu: Reactia profesorului, spre exemplu, la abaterile de conduita ale elevului, modul in care evalueaza situatia, sunt determinante pentru evolutia ulterioara a conflictului.
- relatiile elev-cadru didactic;
- relatiile elev-colectiv de elevi;
    Exemplu: O relatie pozitiva, de acceptare si valorizare reciproca, este mai curând corelata cu o buna adaptare scolara, cu un comportament adecvat in scoala.
b. factorii familiali: dintre care se remarca drept cei mai importanti
- nivelul educational-cultural al familiei. In ceea ce priveste acest factor, o cercetare sociologica desfasurata in anii 60 in SUA, care a avut in vedere 6500000 de elevi, a evidentiat ca mostenirea materiala, culturala a familiei, nivelul de aspiratii al parintilor relativ la copiii lor exprima, in primul rând, diferentele de reusita, deci si gradul de adaptare sau inadaptare scolara. Acelasi lucru reiese si din Raportul Plowden (1967) care sublinia din nou ca atitudinea parintilor fata de scoala si viitorul copiilor explica discrepantele intre reusitele elevilor, nu numai variabilele "obiective" precum: originea sociala, conditiile de viata, venitul, pregatirea scolara si calificarea profesionala a acestora. Raportul lui Ch. Nam (1970) arata ca numarul de studenti in tari precum Franta si Anglia este de 8:1 in favoarea celor proveniti din clasele favorizate ale societatii.
- colaborarea cu alti factori educativi si sociali. Aceasta devine necesara din dorinta de a uniformiza directiile de actiune asupra elevului, astfel incât acestea sa nu fie contradictorii.
c. factorii sociali, se refera, in primul rând, la:
- sistemul de relatii extrafamiliale si extrascolare intre limitele caruia se desfasoara experienta de viata a elevului;
- influenta grupului de vârsta, efectele acestuia asupra elevului.
    Aceste categorii de factori interactioneaza in sisteme de relatii si corelatii, adevarate retele interconditionate, greu separabile, care pot conlucra pozitiv, favorizând o buna adaptare scolara, sau, din contra, negativ, determinând instalarea si mentinerea fenomenului de inadaptare.

    Figura 1: Interactiunea factorilor cauzali in adaptarea scolara
a. Pozitiv (+): duce la adaptare scolara
b. Negativ (-): duce la inadaptare
    In literatura de specialitate sunt prezentate si descrise urmatoarele forme de inadaptare scolara:
- esec scolar;
- imaturitate scolara;
-inteligenta scolara de limita sau sub limita;
- instabilitatea psihomotorie si emotionala;
- tulburari instrumentale;
- tulburari de comportament;
- abandon scolar.
    Dincolo de dimensiunile si perspectivele teoretice se afla insa cazurile reale de inadaptare scolara, fiecare dintre aceste cazuri având o istorie proprie. Inadaptarea este determinata de mai mult decât un singur factor cauzal. Exista diversi factori - afectivi, caracteriali, morali, familiali, sociali, pedagogici - care pot perturba echilibrul dinamic elev-scoala.
    Analiza fenomenului nu este completa, insa, fara o abordare practica, pe teren, a realitatii scolare actuale, asa cum poate fi ea intâlnita intr-o scoala generala a municipiului Alba Iulia.

    2. Studii de caz
Problematica investigata: inadaptarea scolara
Metode si procedee de investigatie: interviul semistructurat si liber, observatia, ancheta sociala, studiul documentelor scolare.
Perioada: semestrul al II-lea, an scolar 2000-2001
Esantion: doua (2) microgrupuri, segregate pe sexe
Numar total de subiecti: cinci (5), doi (2) baieti si trei (3) fete
Specificul grupurilor: asocierea in abaterile de conduita
Grupul I
Componenta: doi baieti: R.D., vârsta 13 ani;
B.V., vârsta 14 ani
S-au identificat urmatorii factori:
FACTORI ITIDIVIDUALI:
R.D.: instabilitate psihomotrica, deficit prosexic (de atentie), insolenta, nivel de aspiratie scazut, dezinteres fata de scoala si activitatea scolara, rezistenta scazuta la frustrare, control scazut al tendintelor si pulsiunilor violente, tulburari de comportament.
B.V.: insolenta, lipsa de respect fata de instantele de autoritate, dezinteres fata de activitatea scolara, nervozitate, agitatie, tendinte de bravare (manipulate de R.D.), tulburari de comportament. In cadrul interviului se arata retras, tacut, evaziv in raspunsuri.
FACTORI FAMILIALI:
R.D.: lipsa supravegherii parentale (orfan de mama tatal absent intreaga durata a zilei datorita naturii locului de munca), neglijare in copilarie datorita situatiei date, conditii materiale modeste, asteptari reduse din partea familiei in ceea ce il priveste in plan scolar. Un frate in vârsta de 21 ani.
B.V.: familie cu istoric violent (tatal) si cu antecedente psihiatrice (mama), climat familial tensionat, conditii materiale modeste. Mai are un frate (cls. a V-a) si o sora in vârsta de 20 ani. Asteptari reduse in ceea ce priveste evolutia scolara. Se doreste calificarea minimala pentru o meserie si intrarea in câmpul muncii.
FACTORI PEDAGOGICI:
R.D.: reusita scolara slaba, majoritatea mediilor sunt de cinci(5), notele variind intre 2 si 7, corigenta la biologie pe semestrul I , slaba pregatire scolara: nu a obtinut note de trecere la simularea examenului de capacitate. Slaba integrare in grupul de elevi al clasei, perceput negativ, respins de catre acestia. Profesorii il considera un caz irecuperabil. Conflicte cronicizate cu acestia (RD ii considera incorecti fata de el, mai ales la evaluare).
B.V.: reusita scolara slaba, majoritatea mediilor sunt de cinci, cu note intre 2 si 7 situatie similara cu a lui R.D., cu diferenta ca B.V. apreciaza conduita profesorilor ca "in general corecta" fata de el in cadrul evaluarilor. Nu a acumulat cunostintele necesare trecerii simularii examenului de capacitate.
FACTORI SOCIALI: Interactiunea in cadrul diadei
Profesorul diriginte declara in ceea ce ii priveste: "Cei doi formeaza un cuplu nefericit. Singurul motiv pentru care mai sunt in scoala este faptul ca invatamântul este obligatoriu pâna clasa a VIII-a". In urma discutiilor reiese clar faptul ca sunt perceputi ca o unitate. Similaritatile dintre cei doi sunt numeroase si coreleaza puternic. Spre exemplu, numarul de absente este aproximativ acelasi: peste 90 in ambele cazuri.
Masuri adoptate de scoala:
Acestea surprind prin ineficienta si caracterul lor unilateral. Sunt in primul rând sanctiuni, in toate formele permise de regulamentul scolar:
- avertismente verbale;
- chemarea parintilor la scoala;
- scaderea notei la purtare, inclusiv nota 6, pentru numar mare de absente nemotivate si indisciplina;
- discutarea cazurilor de catre consiliul profesoral;
- implicarea politiei (!), chemata in doua rânduri pentru "linistirea" lor. Sanctionati de catre aceasta prin acordarea a doua amenzi pentru "tulburarea ordinii in clasa", in decembrie 2000 si in februarie 2001.
Observatie: Nu s-a luat nici o masura cu valoare adaptativa sau integrativa ( mai ales daca tinem cont de faptul ca sanctiunile au nefericitul efect de a intari comportamentele nedorite).
GUPUL II
Componenta: trei fete : D.M., in vârsta de 14 ani;
B.M., in vârsta de 14 ani
P.C., in vârsta de 13 ani;
FACTORI INDIVIDUALI:
    Fetele manifesta: dezinteres pentru scoala, valorizeaza activitati extrascolare precum calatoriile, iesirile, frecventarea cluburilor de disco etc., maturizare sexuala precoce, interes pentru sexul opus (au "prieteni" in vârsta de 17 respectiv 20 de ani). Nu considera necesar sa demonstreze ceea ce stiu sau pot in privinta activitatii scolare, declarând: "Am putea mult mai mult, dar nu vrem!". Pregatirea pentru scoala este superficiala. Cunoscute ca "batause", demonstreaza putine abilitati de rezolvare nonviolenta a situatiilor conflictuale, de coping cognitiv. Declara cu usoara emfaza: "La nervi as putea ucide un om", declaratie cu care sunt de acord toate trei.
    FACTORI PEDAGOGICI:
    Reusita scolara. BM slaba - medii de 5-6, DM foarte slaba - medii de 5 majoritar, PC mediocra - in general medii de 6.
    Integrarea in clasa: relativ slaba, unele conflicte cu colegii, fara efecte pe termen lung.
    Atitudinea fata de profesori - in general, pozitiva; probleme cu unii dintre ei datorita insolentei. Neintelegeri cronicizate cu profesorul diriginte.
    FACTORI FAMILIALI:
1. B.M. - absenta instantelor parentale mama este plecata in Italia de 5 ani; tatal a parasit familia in 1989 când B.M. avea 3 ani. Nu stie unde se afla acesta. Nu are frati. Locuieste cu bunica. Conditii materiale excelente
2. P.C. - absenta instantelor parentale. Nu stie unde este tatal. Acesta nu a locuit niciodata cu mama ei. Mama este plecata de 2 ani 6 luni in Spania. Locuieste cu o matusa si cu familia acesteia. Conditii materiale excelente.
3. D.M. - parinti decedati, este in tutela unei surori mai mari. Reteaua de frati pe care ii are, capabili sa o intretina, ii permite sa oscileze de la unul la altul, când apar probleme si tensiuni. Conditii materiale bune.
    FACTORII SOCIALI:
    Influentele reciproce din cadrul grupului explica similaritatile care exista intre ele, atât din punct de vedere valoric cât si comportamental. Se asociaza in abaterile de la disciplina (de exemplu, când fug de la ore, pleaca intotdeauna impreuna). D.M. si P.C. au o istorie de incaierari cu colegii, in scoala si in afara scolii. Petrec majoritatea timpului impreuna si in compania prietenilor.
    Masuri luate de scoala:
- avertismente verbale;
- chemarea sustinatorilor la scoala;
- scaderea notei la purtare pentru absente;
- implicarea politiei, in urma unui raid in scoli, pentru a identifica elevii care fug de la ore.
OBSERVATII
    Masurile adoptate nu au avut ca efect imbunatatirea situatiei elevilor sau a conduitei in scoala. Incercarile dirigintelui de a fractiona, de a disocia grupurile s-au soldat cu esec, având chiar un rol catalizator, de intarire a grupului. Absenta figurilor parentale, nesupravegherea, dezinteresul, acordarea unui timp insuficient pregatirii scolare, lipsa de intelegere a profesorilor fata de dificultatile si problemele specifice vârstei, stiluri pedagogice neadecvate caracteristicilor de vârsta, exacerbarea masurilor punitive adoptate de scoala, au fost dintre cei mai importanti factori cauzali-explicativi identificati in practica de teren. Niciunul dintre acestia nu este insurmontabil. Doar indiferenta si lipsa de cunostinte a instantelor cauzale, cu rol de interventie, ii poate face astfel.

    3.Posibile efecte ale inadaptarii scolare asupra evolutiei ulterioare a individului

    Dintre cele mai importante efecte negative pe care le poate avea inadaptarea scolara, se remarca riscul parasirii precoce a sistemului de invatamânt, inainte de a avea o calificare. In sistemul de invatamânt american, aceasta este considerata o forma de abandon scolar, si se cheltuiesc sume enorme pentru prevenirea si combaterea fenomenului. La noi nu sunt resurse. Societatea nu are banii necesari pentru a dezvolta programe care sa incerce sa provoace o schimbare pozitiva. Acesti tineri se comporta asa cum considera ei de cuviinta, pentru ca nimeni nu le-a oferit un model alternativ de comportare. Pentru a vorbi doar de situatia intâlnita in teren se poate observa usor ca acesti elevi se prezinta in fata examenului de capacitate foarte slab pregatiti. Nereusita la acest prim examen le reduce mult lista de optiuni viitoare. In ceea ce priveste integrarea in munca se observa ca nu au capacitate buna de a vedea in perspectiva, raspunsul al intrebarea "Unde crezi ca vei fi peste 5 ani ?" este invariabil: in strainatate. Scoala prin cerintele si structura ei le apare a fi incompatibila cu ceea ce se intâmpla in câmpul muncii, aceasta fiind mult mai atractiva decât continuarea studiilor, mai ales o munca bine platita in strainatate. Aceasta nu necesita nici un fel de studii. Nici un fel cunostinte scolare.
    Mai mult. Când scoala este perceputa de catre elev ca o experienta negativa, creatoare de frustrari, care aduce lovituri puternice stimei de sine si autoperceptiei, nu este de mirare ca acesta va cauta portite de scapare. Instinctul de autoconservare ii determina o reactie normala de indepartare a stimulului perceput ca periculos.
    Pe de alta parte sanctiunile corective aplicate de scoala nu vor avea nici un efect daca situatia generala a acestor copii nu se imbunatateste, aceasta deoarece problemele care stau la baza conduitelor dezadaptative ramâne nerezolvata.
    Nu de putine ori pronosticul evolutiei lor ulterioare este incert. Stiind insa ca unele conduite care apar in perioada adolescentei se rezolva de la sine in timp odata cu inaintarea in vârsta este posibil ca aceasta sa fie pozitiva. Aceasta in conditiile in care societatea le ofera in continuare oportunitati de dezvoltare.

    4. Masuri alternative pentru diminuarea fenomenului de inadaptare scolara: rezolvarea problemelor copiilor problema
    Acesta este raspunsul dat de expertii in domeniu in ceea ce priveste interventia in scoli pentru combaterea acestui fenomen.
    M. Stanbak spunea despre esecul scolar ca acesta marcheaza in primul rând din adaptarea scolii la elev. Esecul repetat si mai sever (spun Nuttin, Andrey, J. Le. Man) pare sa favorizeze agresivitatea conduitele dezorganizate, redresive, care la rândul lor constituie factori inhibitori ai dezvoltarii individului cu efecte negative asupra integrarii sale scolare.
    Dintre masurile adoptate de alte state pentru prevenirea si inlaturarea situatiilor de inadaptare scolara se remarca:
- la nivel individual:
- depistarea cauzelor insuccesului pentru combaterea inadaptarii scolare;
- interventia timpurie;
- individualizarea masurilor;
- programe de interventie individualizate;
- curriculum specific;
- reforma in scoala:
- consiliere intensiva sustinuta pentru tinerii cu probleme;
- crearea unei retele de servicii scolare;
- educatie remediatorie;
- implicarea si intarirea retelelor de suport a copilului;
- reforma in afara scolii:
- strategii de preventie a fenomenului la nivel national;
- formularea de programe scolare alternative;
- forme de educatie alternative.
    Alti autori, precum Schon si Hamburg, mai adauga la cele anterioare:
- Schon (in 1988) enumera urmatoarele posibile masuri: politici sociale pe termen lung care sa imbunatateasca oportunitatile tineretului, interventie sistematica timpurie.
- Hamburg (in 1986) propunea abordari actionale la nivelul grupului de vârsta, consiliere si modelare in grup.
In urma celor prezentate, concluziile se trag singure. Fenomenul nu tine de un singur factor cauzal. Se poate vorbi de un cerc vicios, care se auto perpetueaza. Este, deci, necesara o interventie multidimensionala care sa rupa acest "lant al slabiciunilor", iar rezultatele pot fi generalizate la nivelul intregului sistem.
    Amintesc, in final, ceea ce spunea imparatul Japoniei cu referire la educatie: "Dati totul educatiei si veti avea totul!".

    BIBLIOGRAFIE
BERGE, A., Copilul dificil, E.D.P., Bucuresti, 1972
BERGE, A., Defecte ale parintilor, EDP. , Bucuresti, 1967
BOROS, M., Profesorul si elevii, Ed. Gutinul, 1994
COASAN, A., VASILESCU, A., Adaptarea scolara, Ed. Stiintifica si Tehnica , Bucuresti 1988
CRETU, C., Curriculum diferentiat si personalizat - ghid metodologic, Ed. Polirom, 1998
CUCOS, C., Miniuna, contrafacere, simulare, Ed. Polirom, Iasi, 1997
DUMITRESCU, I., Adolescentii, Ed. Scrisul Românesc, 1980
KULCSAR, T., Factorii psihologici ai reusitei scolare, E.D.P, Bucuresti, 1978
RUDICA , T., Familia in fata conduitelor gresite ale copilului, E.D.P., Bucuresti, 1981
NICOLA, I., Microsociologia colectivului de elevi, E.D.P., Bucuresti, 1974
IONESCU,I., Sociologia scolii, Ed. Polirom, Iasi, 1997
MUUSS, R., coordonator , Adolescent Behavior and Society, Ed. McGraw Hill, Inc., USA, 1990, READINGS:
Preparing for life - the critical transition of adolescence, D. HAMBOURG
The adjustment of early adolescent to school transition, D. BLYTH, SIMMONS; S. CARLTON- FORD
Reaching out to Americas dropouts: what to do?, A. HAHN
The effects of puberal timing on body image, school behavior and deviance, P. DUKE, L. DUNCAN.
Peer group socialisation, D.C. DUNPHY
Sequence, tempo and individual variation in growth and development of boys and girls, age 12 to 16, J. M. TANNER