Revista A.F.T 3/2000 - Aspecte privind coroziunea tevilor de armament necromate
Cpt.ing.drd. Viorel Dascalu*
1. Introducere
Coroziunea
materialelor metalice este consecinta actiunii unor medii mai mult sau
mai putin agresive in diferite conditii de temperatura, timp de actionare,
solicitari mecanice statice, dinamice sau ciclice. In afara conditiilor
in care functioneaza piesele, o influenta foarte mare asupra rezistentei
acestora o are compozitia si structura metalului, precum si natura mediului.
O rezistenta
buna la coroziune prezinta otelurile care au o puritate cat mai buna, o
structura cat mai omogena, cele aliate cu Cr, Ni, Al, Si etc., precum si
cele a caror suprafata de contact cu mediul coroziv este cat mai fin prelucrata.
Temperatura
de lucru influenteaza negativ rezistenta materialelor la coroziune. Aceasta
rezistenta este diferita functie de natura agentului agresiv si a metalului.
Datorita temperaturilor inalte, suprafetele pieselor din otel pot fi decarburate
(in prezenta hidrogenului sau oxigenului), sau fragilizate (datorita azotului
sau hidrogenului).
Decarburarea
se poate produce la suprafata, micsorand duritatea si caracteristicile
mecanice superficiale, sau in adancime, marind susceptibilitatea la fragilizare.
Diminuarea sau eliminarea decarburarii se poate realiza prin alierea otelurilor
cu Al, W, Ti, V, Nb si Zr, care micsoreaza difuzia carbonului si stabilizeaza
otelul.
Fragilizarea
datorita azotului se produce ca urmare a precipitarii de nitruri in metal,
aceasta fiind periculos deoarece se produce localizat. Diminuarea acestei
fragilizari se realizeaza prin alierea cu crom, sau prin introducerea in
atmosfera de azot a unui procent mic de oxigen care formeaza un strat protector
de oxizi.
Fragilizarea
in prezenta hidrogenului se produce prin patrunderea acestuia in structura
metalica, acumularea lui sub diferite forme in imperfectiunile structurii,
provocand fisurarea sau dezvoltand microfisurile existente. Aceasta fragilizare
este influentata de forma, marimea si repartitia incluziunilor nemetalice
(sulfuri, carburi, oxizi). Fragilizarea la hidrogen poate fi diminuat prin
modificarea incluziunilor alungite sau a sirurilor de incluziuni, in incluziuni
sferice, sau prin eliminarea acestora. Acest lucru se poate realiza prin
alegerea adecvata a procesului de elaborare, turnare, laminare, tratamente
termice etc., a otelului.
Coroziunea
suprafetelor metalice este amplificata in prezenta solicitarilor mecanice,
avand drept urmare micsorarea rezistentei la fisurare si la oboseala. Diminuarea
coroziunii fisurante se poate realiza prin obtinerea unei structuri cat
mai omogene, prin ridicarea gradului de prelucrare a suprafetei si prin
alierea otelului cu nichel si siliciu. Prezenta azotului si fosforului
inrautatesc rezistenta la coroziune fisuranta.
Coroziunea
prin eroziune a suprafetelor metalice se produce prin suprapunerea efectului
coroziv a gazelor peste efectele mecanice produse de miscarea (scurgerea)
gazelor cu viteze mari. Aliajele cu rezistenta mare la intindere, dure
si cu graunti cristalini mici au o rezistenta buna la eroziune.
Toate fenomenele
de coroziune analizate pana in prezent se intalnesc si in cazul tevilor
de armament.
2. Fenomenul aparitiei si dezvoltarii coroziunii interiorului tevilor
Pe timpul tragerii
cu armamentul portativ, prin arderea pulberii de azvarlire, in interiorul
tevii iau nastere oxizi de azot si hidrogen sulfurat care, desi nu patrund
in metal, totusi pot intensifica procesul coroziunii metalului.
Arsurile de
gaze sunt formate in cea mai mare parte din saruri si metale. Metalele
nu pot initia coroziunea otelului, declansarea acestui proces se produce
in prezenta apei sau a solutiei unei sari. Sarurile continute in arsurile
de gaze absorb umiditatea atmosferica, se dizolva in apa respectiva si
dau nastere unor solutii. Tocmai aceste solutii din interiorul tevii provoaca
o coroziune intensa a otelului.Sarurile - cloru
ra, sulfatul
si sulfitul de potasiu provin din descompunerea compozitiei capsei de aprindere,
iar hidrogenul sulfurat ia nastere in urma reactiei dintre bioxidul de
sulf si hidrogenul din gazele pulberii.
La arderea
completa a pulberii fara fum nu se formeaza saruri solubile, prin urmare,
coroziunea interiorului tevii este provocata in cea mai mare parte de compozitia
de percutie si nu de catre pulberea de azvarlire. Totusi, daca la arderea
pulberii ara fum iau nastere gaze acide, coroziunea interiorului tevii
devine mai pronuntata.
Asadar, coroziunea
interiorului tevii este provocata de arsurile de gaze solide provenite
din compozitia de percutie si din pulberea de azvarlire si care au aderat
puternic pe suprafata de otel partea cea mai activa a arsurilor de gaze
o reprezinta sarurile, in special clorura de potasiu; gazele acide, daca
iau nastere la arderea pulberii de azvarlire, provoaca numai intensificarea
coroziunii interiorului tevii. Prin, urmare, solutia de saruri si gaze
acide initiaza coroziunea interiorului tevii, iar depunerea tombacului
favorizeaza acest proces. Cercetarile au aratat ca dupa trageri efectuate
exclusiv cu capse cu fulminat de mercur, se dezvolta un proces rapid si
intens de coroziune a interiorului tevii, incat in decurs de numai 24 ore
iau nastere cavitati adanci.
S-a efectuat
experienta urmatoare; s-au executat trei trageri cu cartuse de infanterie
fara glont, si fara capsa (pulberea de azvarlire a fost initiata cu ajutorul
unui dispozitiv electric), lasand ca pulberea ara fum sa arda complet;
dupa 24 ore timp in care arma a fost mentinuta intr-o atmosfera umeda (in
apa), s-a constatat ca practic procesul coroziunii nu s-a declansat deloc.
Efectuand trei trageri cu cartuse similare (fara glont) dar inzestrate
cu capse si, mentinand arma timp de 24 de ore in conditii identice, s-a
constatat ca otelul s-a acoperit cu un strat continuu de rugina. S-au mai
efectuat trei trageri cu cartuse de infanterie cu glont placat cu tombac,
folosind o pusca cu teava necromata si necuratata in interior; arma a fost
apoi mentinuta timp de 24 de ore in atmosfera umeda; s-a constatat ca in
urma acestei probe, la mijlocul plinurilor si flancurilor ghinturilor in
apropierea locului in care aderase tombacul, otelul a fost intens corodat
si s-a format rugina.
In fig. 1
este aratata schematic evolutia croziunii in interiorul tevii unei arme
care nu a fost curatata dupa tragere. Inainte de efectuarea tragerii (fig.
l.a.) suprafata interioara a tevii, impreuna cu toti porii, fisurile, adanciturile
si rizurile, sunt acoperite cu un strat subtire de unsoare. Dupa cateva
lovituri (fig. l.b.) unsoarea arde, iar suprafata interiorului tevii se
acopera cu arsuri de gaze, care umple de asemeni toti porii si toate adanciturile;
nemijlocit de suprafata metalica adera sarurile, care formeaza un strat
rezistent, peste care se depun arsurile de gaze spongioase. Pe suprafata
interiorului tevii ramane urma lasata de glont si se depune tombacul (sau
alt aliaj din care este fabricat invelisul glontului.
Dupa ce teava
s-a racit si s-a aburit in interior, sarurile absorb umiditatea atmosferica
si dau nastere unei solutii pe suprafata interioara a tevii (fig. 1.c.).
Daca apa absorbita din atmosfera este in cantitate mica, solutia devine
saturata cu cloruri si sulfati. Se produce un fenomen de coroziune (fig.
1.d.) care se dezvolta ca urmare a aderarii neuniforme, formand cavitati
in locurile unde exista adancituri si fisuri; in apropierea locurilor in
care s-a depus tombac, cavitatile apar pe otel sub actiunea macroelementului
galvanic - fier (electrolit) tombac +; cu aceasta ocazie fierul se dizolva
si trece in solutie, iar pe suprafetele catodice formate din tombac ia
nastere o baza. Reactionand cu baza, sarurile de fier se transforma in
rugina.
Dupa ce se
curata din interiorul tevii arsurile de gaz si rugina, se poate observa
ca fisurile, porii si rizurile au devenit mai adanci si mai late, formand
cavitati (fig. l.e); de asemenea au aparut cavitati in apropierea tombacului.
Dupa ce a
fost curatata cu calti imbibata cu ulei mineral precum si cu o solutie
alcalina, suprafata interiorului tevii ramane de obicei acoperita cu un
strat subtire de oxizi, dar foarte aderent; in cavitati ramane un strat
mai gros de rugina deoarece din adancituri el ar putea fi indepartat numai
cu ajutorul unui obiect metalic cum ar fi de exemplu o vergea de otel sau
alama; caltii nu indeparteaza rugina din scobituri. In rugina ramane inglobata
o parte din solutia coroziva care favorizeaza evolutia coroziunii.
Dupa tragere,
arma nu trebuie sa fie lasata necuratata, chiar pe timp scurt deoarece
pe suprafata interioara a unei tevi apare ruginirea incepe de indata ce
s-a produs umezirea (aburirea) arsurilor de gaze. De aceea interiorul tevii
trebuie curatat imediat dupa tragere si pe cat posibil atat timp cat teava
nu s-a racit inca si nu s-a aburit; cu aceasta ocazie este necesar sa se
indeparteze din prima curatare toate arsurile de gaze dizolvand si eliminand
toate sarurile continute in arsuri. Daca se respecta aceste indicatii,
interiorul tevii nu va ruginii, iar pe suprafata ei nu vor apare cavitati.
3. Concluzii
Pentru ca efectul
coroziv asupra interiorului tevii sa influenteze cat mai putin asupra vietii
acesteia, teava trebuie sa indeplineasca urmatoarele cerinte:
- elaborarea
otelului sa asigure cat mai putine incluziuni nemetalice, continut de azot
si fosfor cat mai mic;
- in urma
prelucrarii plastice la cald sau la rece, precum si a tratamentelor termice,
structura sa fie cat mai fina si cu defecte structurale minime;
- alierea
otelului (daca este cazul) sa se faca cu Cr, Ni, W, Ti, V, Nb, Zr, Si;
- suprafata
in contact cu gazele sa aiba o rugozitate mica, duritate si rezistenta
mecanica mare;
- exploatarea,
intretinerea si pastrarea armamentului sa se faca regulamentar;
- utilizarea
uneori pulberi de azvarlire reci" pe baza de piroxilina si a unor compozitii
de aprindere necorozivi;
- alegerea
judicioasa a profilului ghinturilor si a dimensiunii optime a glontului;
- stabilirea
si respectarea unui regim de foc optim care sa afecteze cat mai putin durabilitatea
tevii.
Bibliografie
1. A106 MEMORATOR
pentru cunoasterea munitiilor de infanterie, aruncatoare, artilerie si
reactive, Comandamentul Artileriei, Bucuresti, 1976.
2. Constantinescu,
M. Protectia anticorosiva a metalelor, Editura Tehnica, Bucuresti, 1979.
3. Constantinescu,
M. Coroziunea si protectia anticorosiva, Editura Didactica si Pedagogica,
Bucuresti, 1978.
4. Keresztes,
L. Curs. Sisteme de armament I, Editura Academiei Trupelor de Uscat,
Sibiu, 1999.
5. Marinescu,
I. Mecanisme de armament automat, Editura Militara, Bucuresti, 1973.
6. Marinescu,
I. Arme antitanc moderne, Editura Militara, Bucuresti, 1976.
7. Poddubinii,
V. N. Coroziunea armamentului si munitiilor, Institutul de Documentare
Tehnica, Bucuresti, 1960.
8. Schwinning,
W. Constructia materialului tevilor pentru gurile de foc de artilerie
si armamentului portativ, Institutul de Documentare Tehnica, Bucuresti,
1955.
9. Verboncu,
S. Armament de infanterie, Editura Academiei Tehnice, Bucuresti, 1982.
10. Verboncu,
S. Bazele constructiei si proiectarii armamentului de infanterie, Editura
Academiei Tehnice, Bucuresti, 1969.