AUTOVEHICULELOR MILITARE
Cpt.prep.univ.drd. Ioan Virca
Conditiile de functionare ale transmisiei
autovehiculelor militare pe timpul desfasurarii actiunilor militare sunt
foarte grele, caracterizate prin valori mari ale eforturilor transmise
si suportate de organele componente, eforturi care produc presiuni specifice
de contact foarte mari.
Un fapt care complica si mai mult
conditiile de functionare ale transmisiei este acela ca aplicarea eforturilor
nu se face intotdeauna progresiv, ci in mod brusc, determinand in acest
fel aparitia unor sarcini dinamice suplimentare a caror marime, in anumite
situatii, depaseste de circa 4-5 ori sarcinile normale. [1]
Din cauza eforturilor foarte mari
pe care le transmit, organele transmisiei se incalzesc, astfel ca temperatura
uleiului din carterele lor atinge in mod obisnuit valori de circa 700
C, iar in conditiile grele in care pot functiona unele autovehicule de
lupta, temperatura lubrifiantului se poate ridica pana la valori de circa
1500 C.
O influenta nefavorabila asupra
comportarii transmisiei o exercita si trepidatiile provocate de neregularitatile
drumului. Aceste trepidatii pot sa constituie in cazul cand nu se executa
lucrarile de mentenanta la timp, cauza slabirii elementelor de fixare a
organelor la sasiu sau la carcasa blindata, precum si a legaturilor dintre
acestea, provocand astfel intreruperi in functionarea autovehiculelor.
O alta particularitate a conditiilor
de functionare a organelor transmisiei consta in faptul ca ele lucreaza
intr-un mediu cu mult praf, ulei si alte impuritati care se depun pe cartere
si inrautatesc racirea lor. O parte din praful existent in aer patrunde
prin locurile neetanse si in interiorul carterelor si accelereaza uzura
[2].
2. Particularitati functionale ale transmisiei autovehiculelor militare
Pornirea de pe loc a autovehiculelor
se face cu ajutorul ambreiajului, pornire ce trebuie sa fie lipsita de
socuri. In consecinta, cuplarea ambreiajului trebuie sa fie progresiva
si ca atare in acesta vor apare frecari cu toate urmarile ce decurg: uzura,
incalzire, dereglarea mecanismului de comanda etc.
La autovehiculele militare, care
in general au masa mare, pornirea de pe loc se face cu frecari intense
intre discurile ambreiajului. Acest fapt a condus la echiparea unor autovehicule
(MLI-84, tancuri, autotunuri) cu ambreiaje robuste (bidisc sau multidisc),
care sa prezinte siguranta in exploatare. Discurile de frictiune se incalzesc,
temperatura acestora ajungand la 1200-1500 C, iar
in cazul folosirii necorespunzatoare a ambreiajului, temperatura discurilor
de frictiune poate sa creasca mult, atingand valorile temperaturilor de
revenire (4500 C) [1]. In consecinta, este necesar sa se reduca
durata perioadei de cuplare a ambreiajului, fara ca acesta sa fie bruscat.
In acest scop, unele autovehicule militare (autocamioanele din familia
ROMAN-DAC, autoturismele ARO, transportoarele amfibii blindate) au fost
echipate cu mecanisme de actionare hidraulica a ambreiajului, prezentand
urmatoarele avantaje fata de actionarea mecanica: posibilitatea actionarii
de la distanta, rigiditate buna, operatiuni de mentenanta usoare datorita
unui numar redus de puncte de ungere.
Varianta de actionare hidraulica
a ambreiajului a fost imbunatatita prin eliminarea furcii de decuplare,
respectiv prin montarea cilindrului de lucru direct pe arborele ambreiajului,
care actioneaza mansonul de decuplare (MLI-84); solutia prezinta si posibilitatea
actionarii pneumatice a ambreiajului principal, cand motorul este oprit
[4].
In cazul tancurilor, ca urmare a
uzurii, discurile de frictiune isi micsoreaza grosimea, astfel ca la un
moment dat se anuleaza jocul dintre bilele mecanismului de debreiere. Aceasta
duce la cuplarea incompleta a ambreiajului principal al tancului, motorul
se ambaleaza greu, iar ambreiajul se incalzeste foarte mult. Datorita acestui
fapt, se produce cuplarea incompleta a unuia din ambreiajele laterale sau
a ambreiajului de blocare a mecanismului planetar, iar tancul vireaza intr-o
parte [1].
Incalzirea excesiva a discurilor
de frictiune si cuplarea brusca a ambreiajului constituie cauza zgarieturilor
care se produc pe suprafata discurilor. Prin aparitia acestor zgarieturi
se reduce coeficientul de frecare si in final se reduce momentul transmis
de ambreiaj.
O particularitate a conditiilor
de functionare a organelor cu roti dintate consta in aceea ca pe timpul
exploatarii, uleiul folosit pentru ungere nu se filtreaza. Din aceasta
cauza, atat produsele rezultate din uzura, precum si particulele mecanice
patrunse din exterior raman tot timpul in ulei. Aceste particule pot fi
usor antrenate si in felul acesta contribuie la accelerarea uzurii. In
scopul reducerii acestui efect, busoanele orificiilor de golire au proprietati
magnetice pentru a retine particulele metalice rezultate prin uzura.
In acelasi timp, gradul de uzura
al rotilor dintate depinde foarte mult si de calitatea uleiurilor. Spre
exemplu, in demultiplicatoarele tancurilor se folosesc lubrifianti care
contin sulf sau alte substante active din punct de vedere chimic. Datorita
acestor substante, in timpul functionarii rotilor dintate, se formeaza
pelicule pe suprafetele de frecare (sulfura metalului respectiv) ce preintampina
uzura excesiva a dintilor (mai mica de doua-trei ori fata de cazul folosirii
lubrifiantilor fara substante active) [1].
La cutiile de viteze si reductoarele
distribuitoare se uzeaza si lagarele arborilor, suprafetele sincronizatoarelor,
precum si mecanismele de blocare si inzavorare. De asemenea, este posibila
dereglarea dispozitivelor de cuplare a rotilor dintate, ceea ce duce la
cuplarea incompleta a acestora, deci la presiuni de contact mai mari decat
cele la care au fost calculate. Uzura va creste sau se pot produce chiar
ruperi de dinti. Rezulta ca este necesar ca la intervale stabilite prin
instructiunile de exploatare sa se verifice si la nevoie sa se restabileasca
reglajele dispozitivelor respective.
La tancuri, sunt supuse la uzuri
insemnate mufele de legatura ale arborilor, deoarece pe timpul deplasarii
acestea suporta sarcini dinamice mari. Datorita faptului ca aceste mufe
nu se ung pe timpul exploatarii, iar patrunderea prafului nu este impiedicata,
se intelege ca prin cresterea uzurii, jocurile se maresc de cateva ori.
In fig. 2 este prezentata variatia jocului mufei de legatura dintre arborele
secundar al cutiei de viteze si mecanismul de directie, functie de rulaj,
pentru un tanc mijlociu (T-55, TR-580).
Majoritatea arborilor folositi in
constructia transmisiei autovehiculelor militare au sectiunea circulara
plina. La blindate, pentru scaderea greutatii, se folosesc si arbori tubulari,
cum ar fi: arborii primar, intermediar si secundar ai cutiei de viteze
ce echipeaza MLI-84; arborele primar al cutiei de viteze de pe tancurile
T-55 si TR 77-580 [4,5]. Aceasta solutie se recomanda in special la arborii
cu dimensiuni mari pentru care economia de material justifica solutia .
Arborii tubulari se mai folosesc
si cu rol functional: prin interiorul arborelui primar al cutiei de viteze
de pe MLI-84 trece axul de antrenare al pinionului pompei de ulei a comenzii
hidraulice a transmisiei; prin interiorul arborelui primar al cutiei de
viteze de pe tancurile T-55 si TR 77-580 trece un arbore care transmite
miscarea de rotatie de la organele de comanda ale ambreiajului principal
la ventilatorul instalatiei de racire a motorului si la compresorul de
aer al sistemului de pornire [4,5].
La transportoarele amfibii blindate,
in formula rotilor 8x8 si echipate cu doua motoare, transmisia este independenta:
motorul din dreapta transmite cuplul motor la puntile I si III, iar motorul
din stanga la puntile II si IV [3].
O problema importanta a acestor
transmisii este reglarea cuplarii simultane si complete a organelor componente
cu dispozitive unice de comanda (ambreiaje, cutii de viteze, cutii de distributie,
prizele de putere pentru propulsorul prin jet de apa), reglaje care influenteaza
efectiv durata de functionare a acestora.
Cutiile de viteze sunt prevazute
cu prize de putere pentru actionarea propulsorului prin jet la deplasarea
transportorului pe apa. Miscarea se transmite prin angrenajul permanent
dintre pinionul vitezei a III-a de pe arborele intermediar al cutiei de
viteze la pinionul de comanda al prizei de putere.
Cuplarea treptei a II-a (treapta
redusa) in cutiile de distributie se impune numai la rulajul in conditii
grele de drum. Aceasta se face numai dupa oprirea transportorului, debreierea
ambreiajelor si cuplarea puntilor din fata.
La autovehiculele militare care
au toate puntile motoare (autocamioanele DAC si SR, transportoarele amfibii
blindate etc.), numarul articulatiilor cardanice este mai mare decat la
autovehiculele normale, ca urmare si volumul lucrarilor de mentenanta ce
urmeaza a se executa va fi mai mare. De asemenea, lungimea arborilor cardanici
este limitata, pentru a se evita intrarea in rezonanta a acestora. Datorita
acestui fapt la unele autovehicule arborele longitudinal este fractionat,
sustinerea acestuia realizandu-se cu ajutorul unui suport intermediar fixat
la cadrul autovehiculului.
Reductorul distribuitor ce echipeaza
autocamionul DAC 665 T/G are incorporat un diferential interaxial cu posibilitati
de blocare .
Acesta permite folosirea integrala
a fortei de aderenta pe orice teren fara a da nastere la circulatie parazita
de putere. Raportul momentelor care se transmit la puntea din fata si cea
intermediara se face in raport cu sarcina statica pe punti. Atata timp
cat reactiunile pe satelitii 12 sunt egale, diferentialul functioneaza
ca un tot unitar (pinioanele satelit 12 executa numai miscare de revolutie).
In cazul in care raportul reactiunilor pe rotile puntii din fata si cea
intermediara difera de raportul razelor celor doua pinioane planetare 13
si 14, intra in functiune diferentialul. Pinioanele satelit 12 incep sa
execute miscare combinata(de revolutie si rotatie), asigurand echilibrarea
fortelor la cele doua punti [6].
O alta particularitate a aceluiasi
reductor consta in existenta instalatiei de ungere a pinioanelor, pompa
de ulei fiind antrenata de un excentric fixat pe platoul portsateliti 11
al diferentialului incorporat in reductor.
In scopul asigurarii unei capacitati
de trecere sporite, unele autovehicule militare sunt prevazute fie cu diferential
avand dispozitiv de blocare (autocamioanele DAC), fie cu diferential autoblocabil
(transportoarele amfibii blindate), care prin rigidizarea arborilor planetari,
permit depasirea situatiei in care una din roti nu ar avea aderenta suficienta
pentru a se propulsa.
La mare parte din autovehiculele
militare transmisia are in compunere, ca ultim organ, la fiecare roata
motoare cate un reductor de turatie, in scopul maririi fortei de tractiune
la roti. Aceste reductoare, numite si demultiplicatoare laterale, sunt
de tipul cu o singura treapta (autocamioanele DAC, transportoarele amfibii
blindate, masina de lupta a vanatorilor de munte, masina de lupta a infanteriei
MLI-84) sau cu doua trepte (tancurile, autotunurile T-152).
Lucrarea de fata nu si-a propus
sa prezinte toate particularitatile functionale ale transmisiei autovehiculelor
militare, insa cunoasterea acestora de catre personalul care exploateaza
tehnica este obligatorie. Aceasta se poate realiza prin diferite forme
de pregatire (convocari, cursuri de perfectionare, cursuri pentru obtinerea
examenului de clasa brevet mecanic-conductor etc.) si prin activitatea
de zi cu zi.
Un rol deosebit in pregatirea tehnica
a personalului ce exploateaza autovehiculele militare il au comandantii
de subunitati, care trebuie sa se implice in organizarea si conducerea
acestei activitati.
Numai imbinand cunostintele despre
functionarea si exploatarea autovehiculelor cu o maniera de conducere corespunzatoare
se pot pune in valoare toate performantele acesteia, in speta obtinerea
succesului in actiunile militare.
Bibliografie
1. Arniceru, G., Filip, I. – Tancuri,
automobile, tractoare si autoblindate. Editura Academiei Militare, Bucuresti,
1974.
2. Faida, C. – Exploatarea autovehiculelor
militare, vol. I., Editura Academiei Militare, Bucuresti, 1980.
3. * * * – Transportoare amfibii
blindate pe roti. Manual de cunoastere si exploatare, Bucuresti, 1988.
4. * * * – Manual de cunoastere
si exploatare a masinii de lupta a infanteriei M.L.I.-84, Bucuresti, 1994.
5. * * * – Manualul de cunoastere
si exploatare a tancului T-55, Bucuresti, 1970.
6. * * * – Manualul autocamioanelor
DAC-665 T/G. Cunoastere si exploatare, Bucuresti, 1983.