MIHAI
EMINESCU DESPRE AVANTAJUL COMPARATIV
SI BALANTA COMERCIALA
Lt.col.dr. Ioan Constantin
Petca
Revenirea periodica la stadiul atent
al articolelor publicate sau a manuscrisurilor pe probleme economice ale
lui Mihai Eminescu – culme a spiritualitatii romanesti – te convinge ca
a demonstra reale calitati de economist. Aprecierea este sustinuta de abordarile
din domeniul teoriei schimburilor internationale in care „a fost chiar
mai mare decat contemporanii sai inclusiv economisti de profesie, al caror
nume a intrat de mult si definitiv in istoria gandirii economice romanesti".1
Un exemplu in acest sens il reprezinta
articolele aparute in ziarele vremii intre anii 1877–1880 in care au fost
tratate teme din problematica deloc facila a comertului exterior al Romaniei.
Acum, cand recitim modul in care
Mihai Eminescu analiza profund si combatea cu argumente forte teoria avantajului
comparativ, teorie ce constituie suportul impartirii lumii in tari industrializate
si tari agrare subdezvoltate, nu putem sa nu admiram geniul care a fost
si ramane acesta.
Desi au trecut mai mult de o suta
de ani de cand au vazut lumina tiparului, articolele eminesciene, ancorate
in realitatea vie, sunt si acum subiecte de reflexie adanca privind viitorul
Romaniei in lume. Ca si atunci, si astazi, se pune iarasi problema prioritatii
optiunilor in productia materiala a tarii si in diviziunea internationala
a muncii. Iata, in ortografia timpului, cugetarea eminesciana, care ori
de cate ori am repeta-o, are darul de a mentine treaza atentia noastra.
„Incarcand 500 de vagoane de grau,
capeti in schimb o jumatate de vagon de obiecte de lux. Cu-n cuvant, ratia
agricola e expusa de-a fi exploatata de vecinul industrial".2
„Calitatea muncii industriale e
alta (…). Unul munceste usor si cu placere sufleteasca si castiga mult,
celalalt munceste din greu si castiga putin (…). Dar asa-i si natia. O
natie care produce grau, (…) niciodata nu va putea sa-si ingaduie luxul
natiilor industriale inaintate. Neaparat ca nu trebuie sa ramanem popor
agricol, ci trebuie sa devenim si noi natie industriala, macar pentru trebuintele
noastre".3
„Frantuzul ia o bucata de metal
in pret de 50 de parale si-ti face din ea un ceasornic, pe care ti-l vinde
cu doi napoleoni; d-ta ii vinzi ocaua de lana cu un franc si el ti-o trimite
inapoi sub forma de postav si-ti ia pe aceeasi oca 20 de franci (…). Mocanul
n-a deprins mestesugul si de aceea castiga intr-un an cat castiga mesterul
din strainatate intr-o zi.
De aceea insa mesterul din Paris
are de unde plati camere, universitati, teatre, biblioteci, ba chiar branza
de iepure, de ar avea pofta de dansa, poate s-o aiba.
Dar noi, popor de tarani, nu le
putem toate acestea decat cu incetul, si unde frantuzul e cu dare de mana,
noi trebuie sa legam paraua cu trei noduri, pentru ca ceea ce un popor
agricol nu are niciodata, sunt banii (…).3
Aceasta demonstratie ce ilustreaza
profunzimea gandirii economice eminesciene, dovedeste cum acest geniu al
romanilor a fost un adept al industrializarii tarii si pe aceasta cale
a imbunatatirii raporturilor de schimb in comertul cu strainatatea prin
cresterea exportului romanesc de produse finite si reducerea livrarilor
de materii prime in strainatate.
Preocupat de gandirea economica
a marilor personalitati ale vremii, dupa audierea prelegerii „Istoria industriei
romane" a lui A.D. Xenopol de la Universitate, Eminescu avea sa consemneze
intr-un articol urmatoarele:
„… dl. Xenopol a aratat relele ce
rezulta din starea curat agricola a unei tari. Cel intai rau este o balanta
defavorabila a comertului, adeca banii importati (n.n. incasati) in tara
sunt in catime mai mica decat acei exportati (n.n. incasati), un rau care
de cativa ani bantuie cu osebire Romania, care din cauza unei datorii publice,
ce se urca la aproape 50.000.000 lei, apoi din cauza petrecerei a unui
mare numar de romani in strainatate, in fine din cauza luxului si a scaderii
cumparaturei de producte ale tarii, da in strainatate mai multi bani pe
an de cum primeste de acolo. O balanta comerciala defavorabila a aratat
d-sa ca este pericolul cel mai mare la care poate fi expusa o societate,
aceasta in contra teoriilor liberschimbiste, care afecteaza o nepasare
totala, fata de balanta comertului".4
Constientizand rolul balantei in
stabilitatea echilibrului economic intern si extern al Romaniei, Mihai
Eminescu sintetizeaza conceptia sa moderna privind comertul international:
„Doctrina liberului schimb ce se
bucura de atata vaza odinioara, a aruncat multe lucruri intre basmele invinse
ale unei politici economice rasuflate; intre acestea era si insemnatatea
balantei comerciale internationale pentru viata economica a unui stat.
Urmand pe Adam Smith, scoala economista din Anglia si credinciosii ei economisti
din Germania au crezut a putea sustine despre balanta comerciala ca este
o eroare definitiva invalidata a scoalei mercantile, sau, precum se exprima
un autor englez, o „exploded fallacy". Dar precum multe lucruri, declarate
moarte de catre teoria liberului schimb, si-au dovedit mai pe urma vitalitatea
si dreptul la existenta, tot astfel noua directie critica a economiei politice
i-a recunoscut balantei comerciale marea insemnatate ce are pentru viata
economica a unei natii, si a supus-o studiului cuvenit. Viata reala si
necesitatile practice a unui stat individual sunt mai puternice si mai
durabile decat teoriile cu viata scurta ale unei epoci, care crede a putea
sterge prin obstructiuni cosmopolite deosebirea de interese dintre diferitele
state si rivalitatea sanatoasa si nationala dintre ele".5
In continuare Eminescu precizeaza:
„Teoria economica a liberului schimb
spune, precum se stie ca balanta comerciala, adica proportia dintre exportul
si importul unei tari, e ceva ce nici nu merita a fi relevat, ceva ce n-are
nevoie de-a fi observat si ingrijit de catre economia politica a statului
pentru cauza ca un ascendent al importului asupra exportului trebuie in
scurt timp sa se echilibreze de la sine…".5
In acest moment, cu o profunzime
extraordinara, proprie unui adevarat profesionist, Mihai Eminescu continua:
„Se intelege ca excedentul importului
asupra exportului trebuie sa se echilibreze, - dar cum? si cu ce mijloace?
Abstractie facand de la balanta nefavorabila cauzata prin imprejurari exceptionale,
precum o rea recolta, care se poate intampla in orice stat si care intr-adevar
se echilibreaza in curand prin urcarea exportului, vom considera numai
cazurile acelor in care exportul ramane in mod permanent indaratul importului,
an de an. Aici vom descoperi ca echilibrarea balantei comerciale nu se
poate face prin schimb de valori egale, ci numai prin contractarea de datorii".5
Referindu-se la datoria externa,
care intre 1877–1899 a fost acumulata an de an, Mihai Eminescu ajunge la
o concluzie de o stringenta actualitate, comuna, inclusiv zilelor noastre,
respectiv ca aceasta datorie „e in realitate mijlocul prin care economia
unui popor, strivita de-o puternica concurenta straina, e pusa in starea
de-a consuma ani intregi mai mult decat produce si de-a se bucura dupa
teoria liberului schimb de foloasele infinitatii pietelor straine atat
de mult, pana ce, prin aceasta laudata ieftinitate, ajunge la faliment".5
Cumularea acestor datorii, o precizeaza
cu o clarviziune deosebita Eminescu, „nu poate tinea la infinit; exista
o limita a creditului economiei oricarui popor fata cu strainatatea la
care ajungand, strainatatea nu mai face credit tarii indatorate sau i-l
face in conditii din ce in ce mai grele.
Dar pana s-ajunga o tara de a-si
slei cu totul creditul in strainatate, pana ce cursul efectelor si actiunilor
ei s-ajunge a scadea atat incat sa nu se mai poata impune pietelor saturate
decat cu mari pierderi, pana atunci experienta se invata ca e prea cu putinta
ca o tara sa cumpere ani indelungati din strainatate de cum ii vinde si
ca nu poate echilibra balanta nefavorabila decat prin datorii din ce in
ce mai mari".5
Geniul eminescian merge cu analiza
acestui fenomen dramatic mai departe trecand de sfera economicului, patrunzand
in implicatiile politice ale dezechilibrului cronic al balantei comerciale.
Astfel el subliniaza:
„O balanta continua nefavorabila
are insemnatate mai cu seama pentru tarile acelea care, din alte cauze
necomerciale sunt deja indatorate fata cu strainatatea. Astfel, de exemplu,
un stat, care va voi sa aiba o influenta politica ce sta in dispozitie
cu puterea lui, face cheltuieli mai mari decat poate suporta productiunea
anuala indigena deci acopera plusul consumat pentru scopuri politice cu
datorii contractate in strainatate.
Daca un asemenea stat va avea pe
langa greutati financiare si o balanta comerciala, continuu nefavorabila,
poate fi sigur ca, pe calea aceasta de degradare economica, va ajunge la
faliment".5
Sustinator infocat al curentului
protectionist al timpului, Mihai Eminescu il combate mai departe in articolul
sau pe parintele liberului schimb utilizand un stil elegant, pe masura
caracterului sau:
„Ciudat ca Adam Smith care a cautat
sa rastoarne teoria balantei comerciale, gaseste totusi ca balanta intre
consumatiunea si productiunea unui popor e foarte importanta pentru economia
lui. Nu vedea ca aceasta nu era decat tot vechea teorie a balantei comerciale
sub o forma noua. Ucenicii sai ulteriori si cei care l-au anostit, n-au
stiut sa pretuiasca aceasta invatatura a maestrului".5
Concluzioneaza apoi cu o viziune
demna geniului eminescian ce strabate sfarsitul secolului al XIX-lea pana
in zilele noastre:
„Un popor care, an de an, importeaza
mai multe marfuri straine, decat e in stare de-a exporta in strainatate
din productele muncii sale, va ajunge, durand raportul acesta, ca productiunea
sa sa ramaie pururea indaratul consumatiunii".5
Ca un corolar al gandirii sale economice,
Mihai Eminescu incheie articolul din ziarul Timpul realizand legaturi consistente
intre soldul balantei comerciale care, pe termen lung, daca este negativ
inseamna, in fapt, o „durabila dependenta economica", iar daca este excedentar
contribuie la „independenta si inflorirea statelor nationale".
„Intelegand bine insemnatatea balantei
comerciale pentru comertul international, ne convingem ca din relatiile
de schimb dintre deosebitele state rezulta proportiile de puteri economice
dintre ele si ca nepunandu-se nici o limita jocului acestor puteri, statul
economiceste mai slab e in pericol de a cadea intr-o durabila dependenta
economica de concurentul sau mai puternic.
Teoria balantei comerciale e asadar
pe deplin valabila pentru independenta si inflorirea statelor nationale.
Ea n-a putut fi slabita si tagaduita decat intr-o epoca in care constiinta
individualitatii oricarui stat, constiinta ca interesele colectivitatii
statului sunt superioare intereselor nationale, a fost inlaturata prin
abstractiuni cosmopolite si individualiste".5
Intr-un alt manuscris se regasesc
si alte cugetari, din care se detaseaza o judecata de valoare ce strabate
timpurile pana astazi:
„… sunt acum doua feluri de exterminari
– cea prin sabie, sigur cea mai eficace si cea prin saracie, care este
cea adoptata de politica economica a Occidentului, si care este cu putinta
atuncea cand un neam rasarit la soare fara civilizatie economica, imiteaza
ca copiii formele intelectuale ale culturii straine, fara a avea alaturi
corelativul acelei culturi, industria si meseriile".6
Gandirea economica eminesciana prilejuieste
un mesaj important transmis generatiilor viitoare. Astfel, dupa 60 de ani
de la primul articol pe teme economice redactat de catre Mihai Eminescu,
respectiv in anul 1937, Virgil Madgearu preciza in cursul sau de economie
nationala:
„Politica economica, ca stiinta,
nu poate fi calauzita de idealuri imuabile, nemiscatoare, permanente… .
Deci stiinta politicii economice nu poate decat sa ia cunostinta de idealurile
si postulatele epocii respective si sa le judece dupa criteriul national,
adica sa aprecieze daca efectele urmarite se realizeaza cu cheltuieli economice
minime, daca venitul national nu este influentat in rau si daca nu s-ar
putea obtine un venit national mai mare pe alta cale".7
Peste timp, ca o punte, academicianul
N. N. Constantinescu, referindu-se la contributia eminesciana la gandirea
economica romaneasca preciza: „…o cugetare care-si pune problema invingerii
subdezvoltarii impuse de sfartecarea, asuprirea si exploatarea straina
multiseculara pe care le indurase un popor ce voia sa-si formeze o economie
nationala proprie si pe cat posibil moderna, temelie a unui stat national
propriu, independent si suveran".8
Este timpul sa decidem tinand seama
de indemnurile inaintasilor de varf ai neamului romanesc printre care se
inscrie si va ramane pentru totdeauna Mihai Eminescu.
Bibliografie
1. Nechita, C. V. – Mihai Eminescu.
Economia Nationala. Studiu introductiv, Editura Junimea, Iasi, 1983, pag.
14.
2. Eminescu, M. – Articol: Icoane
vechi si icoane noua, VI, Fraza si adevar, 23 decembrie 1877.
3. Eminescu, M. – Articol: Icoane
vechi si icoane noua, II, Paralele economice, 13 decembrie 1877.
4. Eminescu, M. – Articol fara titlu,
ziarul Curierul de Iasi, rubrica Noutati, 13 octombrie, 1876.
5. Eminescu, M. – Balanta comerciala,
ziarul Timpul, Bucuresti, 31 octombrie 1880.
6. Eminescu, M. – Manuscriptum,
nr. 1 (34), anul X, 1979.
7. Madgearu, V. – Curs de economie
nationala, Bucuresti, 1937, pag. 211.
8. Constantinescu, N. N. – Preocupari
economice in opera lui Mihai Eminescu, Economistul, nr. 876/1997.
Inapoi la cuprins