Dimensiunea
umana si sociala
in intelegerea
continutului culturii
Lect.drd. Dumitru Batar*
O prima definitie a culturii recunoscuta
ca riguroasa din punct de vedere stiintific a fost propusa de catre antropologul
britanic E.B. Tylor si presupune „tot acel complex care include cunoasterea,
credinta, arta, moravurile, legea, obiceiurile si orice alte capacitati
si deprinderi dobandite de om ca membru al societatii".
Incercand o inventariere, A. Moles
a descoperit peste 250 de definitii date de-a lungul timpului culturii.
De la inceput putem viza continutul axiologic al definitiilor date culturii
- ca reprezentand un sistem de valori materiale si spirituale care raspund
impreuna la un complex de probleme esentiale incepand cu obtinerea hranei
si terminand la polul cel mai inalt, cu creatiile artistice. Depasind aspectul
valorilor materiale si spirituale Jan Szczepanski adauga culturii pe langa
totalitatea de produse materiale si spirituale ale activitatii umane si
valorile si modalitatile de comportare obiectivate si acceptate in anumite
colectivitati. Alexandru Tanase intelege prin cultura un patrimoniu de
traditii si norme dobandite si cristalizate prin activitatea de munca si
cunoastere a generatiilor trecute si prezente, fapt ce ne propune o atentionare
din partea lui B. Valade care sustine „Cultura nu este desavarsita ci pe
cale de formare, ea este interioritate, apropiere subiectiva a unei serii
de continuturi, interpretare libera a cunostintelor dobandite, ea proiecteaza
in sanul unei comunitati autentice reconcilierea spiritului subiectiv cu
materializarile sociale" (pag. 527).
Avand in vedere problematica fiintei
umane ca fiinta sociala I. Aluas considera cultura ca un raspuns la problemele
vitale ale omului si ale colectivitatii... raspuns menit sa asigure adaptabilitatea
si echilibrul omului la cadrele sociale (forme de organizare a societatii
- n.a.) si sa modifice aceste cadre dupa aspiratiile fundamentale... .
Cultura continand bunuri culturale, formeaza stilul unei epoci cuprins
ca parte in sistemul vast al societatii.
Raportul individ – societate ii
„propune" lui D. Gusti trei variante in utilizarea conceptului Cultura:
-
cultura obiectiva ceea ce presupune
bunurile culturale care definesc stilul unei epoci: o opera, o creatie,
o teorie, o melodie;
-
cultura institutionala care este promovata
de tipurile de institutii existente: stat, biserica, scoala, organizatii
economice etc.;
-
cultura personala, cea care ar fi rezultatul
manifestarilor individului intr-un mediu de valori in care se integreaza
si la care se raporteaza in momente de neconcordanta fata de aspiratiile
sale.
Desi doar ne-am apropiat de cateva moduri
de a defini cultura putem spune ca surprindem ca fundament al intelegerii
acesteia: (a) continutul uman, (b) continutul social, atat ca proces, cat
si ca fapt.
-
Continutul uman al culturii rezulta
atat din intelegerea omului ca subiect al actului de cultura ca si din
intelegerea acestuia ca acel ce isi apropie si foloseste ceea ce a realizat
prin cultura. Omul este in acelasi timp subiect si obiect, mijloc si scop
pentru cultura, creand actele de cultura prin munca – inteleasa atat ca
producatoare de bunuri materiale cat si ca producatoare de valori. „Munca
ramane pentru o lunga perioada de timp de acum inainte singurul domeniu
al amintitei dezvoltari (este vorba despre dezvoltarea economica si sociala
a societatii, n.a.) iar toate formele de activitate umana legate de anumite
valori se pot manifesta independent doar dupa ce munca a atins un nivel
inalt". (pag. 358)
Trebuie sa sustinem ca in continutul
culturii trebuie sa includem atitudinile, opiniile, aptitudinile, credintele,
convingerile fiintei umane – care fie ca se manifesta la nivelul spiritului,
a intelectului, fie ca se exteriorizeaza in comportamentul sau ne ofera
o imagine a fiintei umane care a depasit net caracterul strict natural.
In evolutia sa omul a creat, a produs
acte, obiecte, la inceput strict de consum, apoi cu caracter de creatii
de cultura care sa urmareasca satisfacerea unor nevoi spirituale, pe langa
cele practice. Aceasta disponibilitate l-a indreptatit pe om sa se considere
producator si utilizator al culturii prin care si-a identificat personalitatea
pe parcursul vietii sale.
De la munca simpla, activitati mestesugaresti,
artizanale omul se perfectioneaza, aparand posibilitati pentru creatii
artistice, formand sisteme culturale. Munca fiind strict specifica fiintei
umane creeaza acesteia atat elementele necesare existentei, cat si pe cele
necesare devenirii si evolutiei acesteia. Nu putem insa concepe creatia
culturala doar din simpla activitate cu caracter repetitiv, de reproducere
a elementelor materiale, ci si ca actiune asupra acestora si deci de transformare
continua a lor. Un mod aparent in intelegerea culturii din perspectiva
rolului sau asupra fiintei umane, ni-l propune L. Withe sa serveasca trebuintelor
spiritului la fel ca pe cele ale trupului, propunandu-ne sa distingem in
continutul culturii ca sistem socio-cultural trei ipostaze:
-
continutul tehnico-economic, care presupune
mecanismul de explorare a energiei si punerea ei in serviciul omului;
-
continutul social, care contine canalizarea
si reglementarea comportamentului omului;
-
continutul ideologic, care este reflectat
de catre conceptiile filosofice si de catre arte si se exteriorizeaza in
experientele sociale si tehnologice ale fiintei umane.
Constientizand aceste transformari si
fiind capabili sa se reprezinte pe ei ca autori, membrii comunitatii dobandesc
posibilitatea de actiona asupra propriilor fiinte demiurgice, sau cum sustine
S. Freud, prin cultura intelegem tot ceea ce ridica viata umana deasupra
conditiilor de animalitate. In felul acesta cultura ca fenomen creator
se va reflecta in intreaga viata afectiva, intelectuala, practica a individului,
atat ca totalitate a relatiilor materiale si spirituale create in procesul
istoric de formare a omului ca om, cat si ca suma a valorilor religioase,
morale, filosofice, artistice si stiintifice. Conchizand, M. Herscovitz
defineste cultura ca tot ceea ce in mediu este datorat omului, diferentiindu-se
si diferentiindu-l de natura.
-
Continutul social, mediul in care omul
isi creeaza elementele necesare existentei si totodata si cultura, este
comunitatea in care traieste, societatea existenta doar prin insasi esenta
colectivitatii umane.
Fiinta umana definibila ontic si determinist
in si prin societate, intreaga actiune de obtinere a elementelor necesare
existentei ca si de creatie culturala are o ratiune in cunoasterea si intelegerea
procesuala doar in contextul social in care se desfasoara. Aceeasi fiinta
umana a putut participa la multe tipuri de actiuni, la multe forme care
le-a raportat, le-a reorganizat si le-a exprimat intr-un mod stiintific
transformandu-le in obiceiuri, traditii, practici religioase sau comunitare
toate reprezentand un mod de manifestare al comunitatii si de aici al societatii
– ambele formate din aceste fiinte umane. Credem ca incluzand obiceiurile,
traditiile, anumite practici comunitare si continutul culturii il legam
pentru a intelege mai clar diferenta dintre cultura, creatie a omului in
societate si orice fiinta in afara omului. Fiind de asemenea cunoscuta,
ca si postulat, opinia potrivit careia cultura este un ansamblu de cunostinte,
credinte, legi, obiceiuri, dobandite de om ca participant direct sau/si
indirect la evolutia sociala – Adamson Hoebel concepe cultura ca fiind
un rezultat direct al inventiei sociale, putand sa evolueze sau sa dispara
odata cu societatea – oamenii cu toate ca actioneaza ca individualitati
o fac in sprijinul intregii societati.
Putem fi de acord, de asemenea,
ca in conceptul de cultura includem „toate modurile obisnuite de gandire
si actiune ale oamenilor – organizarea felului de viata al familiei, modalitatile
de aprovizionare cu hrana si de asigurare a adapostului, limba, guvernarea,
standardele morale, credintele religioase si formule de exprimare artistica".
Din perspective distincte dar vizand
acelasi continut social N. Goodman intelege cultura ca fiind mostenirea
invatata si socialmente transmisa, a obiectelor facute de om, a cunostintelor,
a parerilor, a valorilor si a prospectiunilor care asigura membrilor unei
societati unelte pentru a face fata problemelor cunoscute (pag. 49). Acelasi
autor recunoaste apropierea modului sau de intelegere a continutului culturii,
de conceptia lui K. Marx care vede rolul culturii in rezolvarea unor trebuinte
primare ale omului in societate, alaturi de cele superioare (comunicare,
apreciere, realizare, creatie etc.).
Modul concret in care pate fi perceputa
cultura ca rezultat al existentei omului in societate ni-l propune Szczepanski
care vede cultura ca „totalitatea produselor activitatilor umane, materiale
si nemateriale, a valorilor si modalitatilor de comportare obiectuale si
acceptate in anumite colectivitati, transmise altora si generatiilor urmatoare".
(pag. 64)
Desi nu elimina individul, aceeasi
perspectiva sociala o propune si Eduard Spranger, acesta concepand cultura
ca un ansamblu de creatii spirituale care intr-un anumit moment se interpreteaza
intr-o realitate istorica si care cu un caracter material si spiritual,
sunt sustinute in societate dupa un ideal determinat de grupul uman care
traieste activ in acest moment. Depasind astfel individul, cultura ne apare
ca un ansamblu supraindividual de valori si semnificatii care devine realitate,
care traieste intr-o societate.
Pornind de la studii de antropologie,
Ralph Linton considera culturile ca sisteme de raspunsuri repetabile comune
membrilor unei societati care apar ca o configuratie de comportamente invatate,
impartasite si transmise catre acestia si care se formeaza ca moduri de
viata.
Incercand o interrelatie atat actionala
cat si conceptualizata sociologul francez Guy Rocher sustine ca cultura
reprezinta ansamblul articulat al manierelor de gandire, simtire si actiune
mai mult sau mai putin formalizate care, fiind invatate si impartasite
de mai multe persoane, contribuie intr-un mod obiectiv si totodata simbolic
la constituirea acestor persoane intr-o colectivitate specifica si distincta.
Alfred Kroeber si Clyde Kluckman
concep cultura ca modele explicite si implicite de comportament acumulate
si transmise prin simboluri care constituie realizarea distinctiva a grupurilor
umane... si o vad sintetizata in idei traditionale derivate si selectate
istoric in special din valorile atasate lor.
Caracterul social al culturii nu
a fost ocolit nici de B. Malinovski a carui viziune asupra culturii ne
propune o reconsiderare a mentinerii si perpetuarii traditiilor culturale
ca elemente preluate ca mostenire de la comunitatile precedente, cultura
continand ansamblul raspunsurilor date nevoilor indivizilor din comunitate.
Acestia impun ca in cadrul fiecarei culturi sa gasim institutii diferite
cu ajutorul carora omul isi apara interesele vitale, continuturi diferite
prin care isi realizeaza aspiratiile, coduri de legi si morala diferite
care ii recompenseaza virtutile si ii pedepsesc greselile.
Consideram ca pe langa caracterul
social si caracterul normativ putem supune atentiei intelegerea culturii
ca un ansamblu de practici si de comportamente sociale care sunt inventate
si transmise de grup, limba, riturile, cultele, traditia, mitologia si
de asemenea vesmintele, locuinta, productiile, manufacturile constituind
elemente necesare ale existentei socio-umane. Direct din perspectiva sociala
este definita cultura „ca un mod de viata al unui grup social; mediul de
viata in intregime creat de om care cuprinde toate produsele materiale
si nonmateriale ale grupului care sunt transmise din generatie in generatie".
Tot ca mod de viata propriu unui
grup de oameni – este considerata cultura si de catre Mihu Achim, dar care
adauga faptul ca acest mod de viata… este raportat la circumstantele unui
anumit mediu inconjurator, creat de om si format din produsele materiale
si nonmateriale, transmise de la o generatie la alta. In felul acesta autorul
sustine trei categorii de elemente constituente culturii:
-
modul de viata al unui grup uman, ceea
ce determina un caracter particular specific unei culturi in functie de
elementele caracteristice grupului;
-
acest mod de viata are loc in circumstantele
unui mediu inconjurator si care la randu-i influenteaza evolutia grupului;
-
modul de viata este compus din formele
din productia materiala si nonmateriala transmise de la o generatie la
alta.
Incercand o optiune globalizanta suntem
absolut in asentimentul autorilor care inteleg cultura ca mod de viata
al unei populatii, ca totalitate de forme simbolice care determina conceptiile
si modalitatile practice de participare la viata sociala. Asemenea optiuni
conduc spre intelegerea unor atribute ale culturii ca practica sau sistem
de actiuni observabile, care sa conduca spre identificarea unor cai alternative
de exprimare a conduitelor in raport cu selectia unor anumite solutii in
rezolvarea concreta a unor probleme ale convietuirii sociale.
Propunand doua moduri de a intelege
cultura in societate, a) ca dat (s.n.) si b) ca proces putem supune atentiei
ca definitii:
-
cultura reprezinta tot cea ce intreprinde
omul pentru a-si intelege, explica si dezvolta propria-i existenta;
-
cultura presupune toate elementele materiale
si spirituale, utilizate in decodificarea simbolurilor care reflecta existenta
umana.
Spre deosebire de aceste tipuri de intelegere,
Eduart T. Hall, ne supune atentiei conceperea culturii prin modelul comunicational
– ca un mod in care noi toti suntem modelati, turnati si ca un mod profund
si persistent de control asupra comportamentelor noastre.
Importante pentru cunoasterea si
intelegerea continuturilor culturii sunt modelele propuse pentru investigare
acestor continuturi in societati din care in urma unei selectii subiective
propunem:
-
J. G. Frazer: Chestionar pentru cercetarea
universala a faptelor de cultura, care urmareste:
-
cultura materiala: hrana, locuinta,
imbracaminte;
-
organizatia economica: productie, schimb,
proprietate;
-
organizare sociala: varsta, sex, casatorie,
familie;
-
control social: legislatie, moralitate,
etica;
-
conceptia despre lume: cunoastere, filosofie,
religie, magie;
-
arta si jocurile;
-
limba;
-
educatia si transmiterea culturala.
-
Cl. Wissler: sustine ideea potrivit
careia cultura este modelata, configurata si neadresata in patternuri.
Pentru Wissler un model cultural este o grupare de complexe, de elemente,
intr-o forma organizata mai cuprinzator de trasaturi specifice unei culturi
– care poate fi redata ca o schema de patternuri culturale.
-
comunicare: limbajul, feluri de scriere;
-
trasaturi materiale: obiceiuri de nutritie,
adapostul, transportul si calatoriile, imbracamintea, uneltele, armele,
instrumentele;
-
artele: sculptura, pictura, desenul,
muzica;
-
practicile religioase: ritualuri, obiecte,
documente religioase;
-
mitologia si cunoasterea specifice;
-
familia si sistemele sociale: forme
de casatorie, grad de rudenie, mostenire, control social, sporturi si jocuri;
-
proprietatea: colectiva si personala,
standarde de valoare, schimburi;
-
guvernamant: forme politice, productii
judiciare si legale.
-
Mai aproape de noi, UNESCO a elaborat
„Nomenclatorul sensului Cultura":
-
Categoria 0 – Patrimoniul cultural:
monument cultural, patrimoniul arheologic, muzeistic, arhivistic – si alte
forme (normale).
-
Categoria 1 – Imprimate si literatura:
carti, periodice, ziare, servicii de biblioteca;
-
Categoriile 2 si 3 – Muzica si arte
interpretative: muzica, teatru, dans, spectacole;
-
Categoria 4 – Arte vizuale: pictura,
sculptura, arte grafice, artizanat, fotografie;
-
Categoriile 5 si 6 – Mijloace audio
si audiovizuale: cinema, radio, televideo;
-
Categoria 7 – Activitati socio-culturale:
asociatii socio-culturale, asezaminte polivalente, practici socio-culturale;
-
Categoria 8 – Sporturi si jocuri;
-
Categoria 9 – Mediul inconjurator si
natura: mediul urban.
Surprindem neincluderea in aceste categorii
a educatiei, moralei, stiintei, religiei xa si a metodologiei abordate
in a le studia.
Inapoi la cuprins