Managementul
mentenantei tehnicii militare la nivel subunitate
Col.conf.univ.dr.
Gheorghe Urechiatu
Cpt.prep.univ.drd. Ioan Virca
1. Consideratii generale
Un lucru este cert, managementul
nu este o inventie postdecembrista, ci a existat intotdeauna. Faptul ca
i s-au atribuit diferite denumiri si dimensiuni s-a datorat conditiilor
politice, economice, sociale etc., iar bazele stiintifice pe care el a
fost construit au fost diferite, fiind influentat in mod direct de acestea.
Alinierea la standardele occidentale,
lucru firesc in conditiile actuale, ne-a determinat sa recurgem la adoptarea
unor concepte, notiuni, termeni nu prea cunoscuti noua, ceea ce a impus
aparitia unei vaste bibliografii in domeniu.
Activitatea depusa de specialisti,
in management, pentru teoretizarea problemelor a fost laborioasa, incontestabila
si de elogiat. Insa, anumite concepte si termeni nu sunt inca clarificati
si definiti pe deplin, un exemplu in acest sens fiind termenul de mentenanta,
prezentat diferit in documentele elaborate in scopul reglementarii activitatilor
viitoare pe linie de tehnica militara.
Astfel, in Regulamentul logisticii
actiunilor militare L-1, mentenanta este definita ca fiind „componenta
a logisticii trupelor si reprezinta totalitatea actiunilor intreprinse
pentru a mentine sau restabili tehnica la caracteristicile specifice, ea
incluzand controlul, testarea, intretinerea, clasificarea din punct de
vedere operational, recuperarea, evacuarea, repararea, reconstructia si
reclamatiile" [3].
In proiectul de regulament L-11,
care va inlocui Regulamentul asigurarii tehnice de blindate, automobile
si tractoare TA-1, este stipulat la art. 5 ca „mentenanta tehnicii militare
include urmatoarele activitati care definesc si misiunile acesteia: exploatarea
(utilizarea judicioasa, controlul, diagnosticarea, intretinerea), evacuarea
si repararea tehnicii militare" [5].
Pe de alta parte, in Strategia Militara
a Romaniei aparuta in Monitorul Oficial nr. 191 din 04.05.2000, se precizeaza
ca „unul din obiectivele sistemului logistic este acela de renuntare la
principiul preventiv-planificat de executare a reparatiilor de tehnica
din inzestrarea armatei si aplicarea sistemului de mentenanta dupa necesitate,
pe baza de diagnostic" [4]. Acest obiectiv vine in contradictie cu art.
121 din proiectul de regulament L-11, care stabileste ca „la tehnica militara
se executa verificari si intretineri tehnice dupa un sistem preventiv-planificat,
in scopul mentinerii acesteia in permanenta stare de operativitate" [5],
fiind vorba despre o exprimare care nu tine seama de faptul ca intretinerea
si repararea sunt componente ale mentenantei.
Asadar, se impune delimitarea clara
a unor concepte si definirea precisa a unor termeni, in avantajul adoptarii
unui sistem de mentenanta viabil, adecvat realitatilor concrete, care sa
faciliteze mentinerea tehnicii in stare de operativitate.
In aceasta perioada se pare ca sistemul
de mentenanta este unul nerentabil, datorita atat fondurilor reduse ce
se aloca pentru executarea lucrarilor, cat si a faptului ca tehnica din
inzestrare este uzata fizic si moral
Adoptand un sistem de mentenanta
potrivit nevoilor actuale, comandantii de subunitati isi vor putea organiza
si realiza cu usurinta activitatile pe linie tehnica, indeplinind cu succes
misiunile incredintate.
2. Continutul managementului mentenantei
autovehiculelor la nivel subunitate
Intr-o subunitate se desfasoara ample
procese diferentiate potrivit caracterului actiunilor ce le compun, dar
si a rezultatelor directe, indirecte si concrete obtinute. Se poate vorbi
astfel, pe de o parte de procese executive, in care resursa umana actioneaza
asupra si/sau utilizeaza resursele materiale, financiare si informationale,
in scopul atingerii obiectivelor stabilite, iar pe de alta parte de procesele
manageriale, in care o parte a resursei umane (comandanti, sefi) actioneaza
asupra celeilalte parti (personalul condus) cu scopul de a atrage subunitatea
pentru realizarea obiectivelor [1].
Un exemplu de proces managerial
este mentenanta autovehiculelor militare.
Managementul mentenantei la nivel
subunitate cuprinde totalitatea masurilor ce se iau pentru prevederea,
organizarea, coordonarea, antrenarea si controlul realizarii mentenantei
autovehiculelor si are ca scop [5]:
-
mentinerea permanenta a autovehiculelor
in stare de operativitate;
-
transmiterea la timp a misiunilor mentenantei
autovehiculelor;
-
controlul permanent asupra indeplinirii
misiunilor mentenantei autovehiculelor.
Managementul mentenantei autovehiculelor
se realizeaza prin [5]:
-
cunoasterea permanenta si intelegerea
justa a situatiilor tactice si tehnice, prevederea schimbarii acestora,
elaborarea si transmiterea la timp a dispozitiunilor logistice la subordonati
in raport cu situatia si misiunile primite;
-
controlul, indrumarea oportuna si eficienta
a modului de indeplinire a misiunilor si sarcinilor;
-
mentinerea unor legaturi permanente
cu seful structurii logistice, cu formatiunile de mentenanta din subordine,
organizarea si indrumarea acestora;
-
executarea intocmai a ordinelor si dispozitiunilor
logistice si luarea masurilor necesare, in raport cu schimbarile survenite;
-
intocmirea si prezentarea la timp a
sintezelor (rapoartelor) logistice.
Procesul de management al mentenantei
autovehiculelor nu se poate reduce la una sau alta din functiile sale,
intrucat nici una din ele nu poate defini complexitatea managementului
si nu poate asigura eficienta acestui proces. Pentru realizarea obiectivelor,
activitatile tehnice trebuiesc prevazute, coordonate, asigurate material
si financiar, personalul motivat, rezultatele controlate si evaluate, iar
in cazul unor abateri, este necesar ca acestea sa fie corectate. Prin urmare,
numai ansamblul integrat al functiilor managementului poate defini amploarea
acestui proces si-i poate asigura eficienta.
3. Utilizarea functiilor managementului
in mentenanta autovehiculelor
Previziunea raspunde la intrebarile
„ce trebuie si ce poate fi realizat in cadrul subunitatii?" in conditiile
si concomitent cu desemnarea resurselor necesare [1].
Exercitarea functiei de previziune
trebuie sa asigure identificarea activitatilor existente pe linie tehnica
si plecand de la date stiintifice certe, acumulate din practica, sa se
stabileasca obiectivele de realizat in viitor si resursele necesare.
De exemplu, activitatile cu caracter
periodic cum ar fi trecerea tehnicii la exploatarea de sezon, ziua de verificare
si intretinere a tehnicii militare etc., trebuie sa constituie pentru comandantii
de subunitati un prilej de a prevedea, pe baza experientei acumulate, ce
intervine nou si in functie de aceasta sa stabileasca masurile practice
care trebuie luate.
Daca in ciclul care urmeaza subunitatea
are aplicatii cu trupe, trebuie avute in vedere concluziile ce s-au desprins
de la aplicatiile precedente, metodele care au dat rezultate bune, neajunsurile
manifestate in comportarea tehnicii si a personalului, pentru a prevedea
la momentul oportun masurile ce se cer a fi luate.
In principal, la nivel subunitate,
functia de previziune consta in [1]:
-
stabilirea activitatilor tehnice si
a perioadei in care se propune realizarea acestora;
-
analiza activitatilor anterioare ale
subunitatii sau ale altor subunitati similare pe o perioada de timp proportionala
cu marimea orizontului ales pentru realizarea activitatilor propuse;
-
determinarea si analiza ponderii influentei
factorilor perturbatori;
-
estimarea influentei conditiilor de
incertitudine si risc specifice mediului in care urmeaza sa se desfasoare
activitatea subunitatii;
-
identificarea resurselor necesare pentru
indeplinirea activitatilor propuse si a modalitatilor de obtinere a acestora;
-
stabilirea strategiilor la nivelul subunitatii
in functie de factorii interni si externi acesteia;
-
formularea modalitatilor de realizare
a activitatilor propuse;
-
stabilirea modului in care vor fi masurate
rezultatele;
-
stabilirea parametrilor care definesc
starea subunitatii la un moment dat;
-
stabilirea termenelor limita pentru
realizarea activitatilor, tinand seama de prioritati.
Functia de previziune la nivel subunitate
se concretizeaza in programe, pornind de la planul cu principalele activitati
intocmit la nivel unitate pentru un an.
Programarea reprezinta procesul
de defalcare a activitatilor subunitatii in timp (luni, saptamani, zile)
si in spatiu, precum si in coordonarea activitatilor ce concura la executarea
programelor stabilite [1].
In concluzie, previziunea da posibilitatea
sa se stabileasca date pentru imbunatatirea activitatilor pe linie tehnica
la nivel subunitate.
Organizarea raspunde la intrebarea
„cine si cum contribuie la realizarea obiectivelor subunitatii?". Raspunsul
il constituie combinarea nemijlocita a resurselor umane si in mod indirect,
materiale, financiare si informationale [1].
Organizarea este actiunea prin care
se asigura ca resursele necesare indeplinirii planului cu principalele
activitati vor fi disponibile la momentul potrivit si ca activitatile tehnice
cuprinse in plan vor contribui la atingerea obiectivelor subunitatii.
Organizarea poate consta in orice
activitate tehnica, de la o actiune de rutina ce dureaza cateva zeci de
minute (planificarea iesirii in cursa a autovehiculelor, intocmirea planului
ZVITM) la o structura complexa, ce implica o perioada lunga de timp (trecerea
tehnicii la exploatarea de sezon, trecerea autovehiculelor in conservare
de scurta sau lunga durata etc.).
Comandantii de subunitati trebuie
sa colaboreze si sa ceara sprijinul organelor tehnice ale unitatii pentru
a-si putea organiza si conduce activitatile de mentenanta a tehnicii militare,
avand in vedere ca aceasta se afla in dotarea subunitatilor de toate armele.
De exemplu, comandantii de subunitati
organizeaza activitatea de mentenanta a tehnicii ce se inapoiaza dintr-o
aplicatie. Daca nevoile de mentenanta depasesc posibilitatile subunitatii,
ei trebuie sa ia legatura cu seful biroului exploatare-reparatii (similar)
si cu seful A.R.T.M., pentru a stabili prioritatile, in functie de piesele
de schimb, materialele si personalul mentenor avute la dispozitie. De asemenea,
comandantii de subunitati trebuie sa organizeze si activitatea de mentenanta
specifica a tehnicii inapoiata din aplicatie pentru aducerea acesteia la
parametrii normali de functionare.
Comandantii de subunitati trebuie
sa aiba in vedere organizarea muncii individuale, iar in realizarea acesteia
sa tina seama de elementele metodologice care trebuie aplicate in mod creator
si adecvat pentru ca fiecare subordonat sa execute corect lucrarile de
mentenanta, astfel:
-
activitatile tehnice planificate trebuie
sa se desfasoare dupa programe intocmite judicios pe perioade de timp convenabile,
corelate cu planul cu principalele activitati al unitatii;
-
sa coreleze in timp sarcinile si operatiunile
ce se executa cu ocazia lucrarilor de mentenanta, care presupun si participarea
personalului specializat al unitatii;
-
fiecare comandant de subunitate trebuie
sa cunoasca bine sarcinile ce-i revin lui si personalului pe care-l conduce,
sa planifice activitatile in mod adecvat pentru indeplinirea lor, pastrandu-si
o rezerva de timp necesara rezolvarii problemelor neprevazute;
-
pentru a evita criza de timp, cat si
atmosfera de incordare provocata de suprasolicitari, comandantii de subunitati
trebuie sa imbine armonios conducerea personala cu delegarea de autoritate,
sa se sprijine pe ajutoarele pentru tehnica pe care sa le foloseasca la
intreaga capacitate;
-
fiecare subordonat trebuie sa cunoasca
bine ce are de facut pe etape de desfasurare a lucrarilor de mentenanta.
Coordonarea consta in ansamblul
proceselor prin care se armonizeaza deciziile si actiunile personalului
subunitatii, in cadrul previziunii si organizarii stabilite anterior, in
ceea ce priveste dirijarea resurselor, astfel incat acestea sa fie disponibile
la momentul potrivit, in cantitatea si calitatea stabilita, in scopul atingerii
obiectivelor propuse [1].
Daca functiile de previziune si
organizare au un caracter dependent de anumiti factori si parametrii dati
(planul anual cu principalele activitati, gradul de asigurare cu materiale
de intretinere etc.), coordonarea este functia managementului cea mai putin
formalizata, ea depinzand in mare masura de potentialul si abilitatea comandantilor
de subunitati in cunoasterea si stapanirea resursei umane, efectele ei
fiind strans legate de continutul si rezultatele modalitatii de considerare
si aplicare a celorlalte functii.
Realizarea coordonarii activitatilor
de mentenanta a tehnicii militare presupune respectarea anumitor principii
care ajuta la sincronizarea si armonizarea ansamblului de actiuni individuale
ale comandantilor de subunitati, cele mai importante fiind:
-
principiul prioritatii obiectivelor,
care prevede alegerea obiectivelor generale pe termen lung si fixarea de
obiective realiste pe termen scurt, ierarhizate in asa fel incat sa se
asigure obtinerea unei activitati optime;
-
principiul unitatii de conducere (comanda),
da posibilitatea comandantului de subunitate sa cunoasca toate problemele
subunitatii pe care o conduce, iar subordonatii sa primeasca ordine si
dispozitii doar pe calea regulamentara;
-
principiul executiei, prin care se urmareste
corectarea anomaliilor, depistarea si reglarea acestora. O regula a unei
bune coordonari este cea a concentrarii asupra abaterilor semnificative
care ar pune in pericol realizarea obiectivelor propuse. Aceasta presupune
ca in cadrul procesului de mentenanta a tehnicii sa se stabileasca unele
rezultate preliminare, cu limite de toleranta controlate si asupra carora
se intervine atunci cand valorile obtinute sunt diferite de cele preconizate,
iar diferentele nu se incadreaza in limitele de toleranta stabilite.
Antrenarea reprezinta actiunea
prin care personalul subunitatii este determinat sa contribuie la stabilirea
si realizarea obiectivelor previzionate, pe baza luarii in considerare
a factorilor care il motiveaza [1].
Indeplinirea corespunzatoare a acestei
functii presupune intelegerea de catre comandantii de subunitati a rolului
si particularitatilor factorului uman in cadrul subunitatii, a motivatiilor
acestuia, practicarea unui stil managerial adecvat si stabilirea unui feed-back
al informatiilor referitoare la starea curenta a lucrarilor de mentenanta
ce se executa la tehnica militara la un moment dat. Totodata, presupune
si intelegerea de fond a urmatoarelor aspecte:
-
militarii subunitatii indeplinesc diferite
functii care le marcheaza nevoile, comportamentul si activitatea;
-
fiecare militar este o personalitate
unica, ce se distinge de a celorlalti militari si care se concretizeaza
in potentialul, nevoile, interesele, ambitiile, atitudinile etc., specifice
lui si numai lui. De aceea ei nu trebuie tratati in bloc, ci in mod diferentiat,
individualizat;
-
relatia comandant de subunitate-subordonati
trebuie sa fie generata pe principiul respectarii demnitatii umane, indiferent
de pozitia ocupata in cadrul subunitatii de catre subordonati.
Astfel, comandantii de subunitati pot
contribui la motivarea personalului subordonat, pentru ca acesta sa-si
poata indeplini atributiile pe linie tehnica, in special prin actiuni pe
directia factorilor motivationali si ai stimulentelor.
Principalii factori motivationali
sunt: satisfactia muncii prestate, interesul fata de functia ocupata, cariera,
satisfactii legate de prietenie, munca in echipa etc.
Stimulente ce pot fi acordate militarilor
ar putea fi: salarii de merit pentru cadre, invoiri si permisii pentru
militarii in termen acordate in urma executarii unor activitati tehnice
de amploare (aplicatii, sedinte de conducere, intretineri tehnice sezoniere)
etc.
Controlul cuprinde ansamblul proceselor
prin care rezultatele subunitatii sunt masurate si comparate cu obiectivele
stabilite initial, in vederea eliminarii deficientelor constatate si integrarii
abaterilor pozitive.
Prin control comandantii de subunitati
se asigura ca subordonatii se comporta si actioneaza in conformitate cu
programele, structura si regulile stabilite.
De exemplu, la nivel subunitate
se executa controale ca: controlul autovehiculelor care ies sau se inapoiaza
din cursa, controlul starii tehnice si de intretinere, controlul executarii
lucrarilor de intretinere si conservare (interoperational si final), controale
pe linie gestionara, controlul pregatirii soferilor si mecanicilor conductori,
controale suplimentare stabilite de comandantul unitatii la autovehiculele
care se pastreaza pe platouri sau sub soproane, controale ale esaloanelor
superioare etc.
Rezultatele controalelor se consemneaza
in registrul de control al subunitatii, impreuna cu masurile de remediere
a deficientelor constatate.
Controlul lucrarilor de mentenanta
a tehnicii militare este o activitate ce se desfasoara in mai multe etape.
Astfel, o prima etapa o constituie
verificarea calitatii lucrarilor, sub mai multe aspecte:
-
in primul rand, se verifica rezultatele
obtinute de subunitate in indeplinirea obiectivelor ce i-au fost incredintate.
Aceasta verificare priveste confruntarea rezultatelor obtinute pana in
momentul desfasurarii controlului cu obiectivele stabilite in faza de previziune
si planificare;
-
in al doilea rand, verificarea se extinde
la statica sistemului ,care presupune indeosebi elemente ce reflecta starea
sistemului, calitatea si eficienta structurii organizatorice, calitatea
activitatilor de planificare si organizare, respectarea incadrarii activitatilor
in baremele de timp planificate;
-
al treilea aspect verificat il constituie
dinamica subunitatii, care se refera in principal la formele, metodele
procedeele, resursele umane, materiale, financiare si informationale utilizate
in obtinerea rezultatelor. Aceasta verificare are rolul de a scoate in
evidenta eficienta activitatii de conducere si a celei de executie.
A doua etapa in exercitarea controalelor
o constituie analiza concluziilor verificarii, care cuprinde:
-
compararea rezultatelor obtinute in
urma verificarilor cu obiectivele ce au fost incredintate spre indeplinire
subunitatii;
-
stabilirea diferentelor dintre rezultate
si obiective, urmata de evaluarea si ierarhizarea lor;
-
determinarea cauzelor, in special a
celor primare, care stau la baza insucceselor;
-
stabilirea masurilor corective, care
pot fi: de conducere, de organizare, de asigurare materiala, de executie
a activitatilor propriu-zise etc.
A treia etapa a controlului o constituie
indrumarea subunitatii controlate, in concordanta cu concluziile desprinse
in urma verificarii si analizei efectuate anterior. Indrumarea poate fi
orientativa, atunci cand anticipeaza executia si, corectiva, atunci cand
isi propune sa regleze activitatile subunitatii.
In concluzie, controalele trebuie
sa fie exigente si corecte, sa prezinte adevarata stare de lucruri din
subunitate, trebuie sa asigure un pronuntat caracter educativ si formativ,
sa nu se insiste doar pe lipsuri, sa scoata in evidenta realizarile oamenilor,
astfel incat acestia sa ramana convinsi ca sta in puterea lor sa inlature
neajunsurile.
Bibliografie
1. Petca, C. – Managementul in
organizatia militara, Editura Academiei Trupelor de Uscat, Sibiu, 1999.
2. Urdareanu, T. – Asigurarea
de blindate si autotractoare, Editura Militara, Bucuresti, 1980.
3. * * * – Regulamentul logisticii
actiunilor militare, L-1, Bucuresti, 1999.
4. * * * – Monitorul Oficial
al Romaniei, nr. 191/ 04.05.2000.
5. * * * – Proiectul de regulament
al mentenantei B.A.T.
Inapoi la cuprins