EFORTUL
IN LECTIA DE EDUCATIE FIZICA
Mr. Robert Stanciulescu
Aprecierile potrivit carora efortul
in lectia de educatie fizica, ar influenta nefavorabil comportarea studentilor
la celelalte discipline (prin scaderea posibilitatilor de concentrare si
diminuarea receptivitatii) sunt neintemeiate. Organismul obisnuit sa faca
fata efortului suporta mai usor trecerea de la un gen de activitate la
alta, si are o revenire rapida datorita perfectionarii mecanismului de
refacere. In lectia de educatie fizica, efortul este determinat de obiectivele
instructiv educative specifice.
Dependent de valoarea consumului
de energie care va determina mai devreme sau mai târziu aparitia starii
de oboseala, efortul depus este mic, mijlociu, mediu sau maximal. Impreuna
cu oboseala, refacerea si odihna reprezinta fenomene fiziologice, organic
asociate de miscare.
Studiile efectuate in domeniul activitatii
sportive au demonstrat ca nu se poate realiza perfectionarea aparatelor,
organelor, sistemelor si functiilor organismului, fara ca acestea sa fie
solicitate dincolo de limitele obisnuite, dincolo de solicitare care daca
sunt utilizate in mod frecvent si constant determina anumite reflexe conditionate
in structura functiilor organismului.
Solicitarile mai ridicate sunt singurele
in masura sa produca reactii de raspuns cu caracter de supraadaptare, sa
determine perfectionarea organismului din punct de vedere monofunctional.
Parametrii pe baza carora se realizeaza
reglarea efortului si orientarea influentelor lui in lectie sunt: volumul,
intensitatea si complexitatea. Referindu-se in principal la latura cantitativa
a efortului, volumul intereseaza in principal in legatura cu dezvoltarea
rezistentei si fortei, si cu formarea deprinderilor metrice care pentru
a fi realizate necesita un volum mare de lucru.
Raportat la durata integrala a lectiei
el determina doua tipuri de densitate:
-
densitatea motrica, care vizeaza activitatea
motrica a subiectilor si care au formula de calcul:
-
densitatea pedagogica care vizeaza activitatea
profesorului la care trebuie sa fie pe receptie si subiectii, care au urmatoarea
formula de calcul:
Raportul dintre aceste doua tipuri
de densitate este determinat de tipul fiecarei lectii. Astfel ponderea
densitatii pedagogice creste atunci când lectiile cuprind teme cu obiective
de invatare.
Reprezentând relatia dintre lucrul
efectuat si timpul necesar, intensitatea, se refera in principal la latura
calitativa a efortului. Ea este determinata de viteza de executie a miscarilor,
de numarul lor pe unitatea de timp, de durata pauzelor, de valoarea incarcaturilor
etc. Intensitatea efortului se apreciaza in raport cu capacitatea de lucru
a organismului in procente (100%, 57%, 50%, 25%) sau in fractii (1/1, 1/2,
3/4, 1/4).
Cel de-al treilea parametru al efortului,
complexitatea, se afla in legatura directa cu dificultatea insusirii si
efectuarii unor actiuni motrice, datorita greutatii coordonarii miscarilor
care intra in structura acestora. Impreuna cu intensitatea, determina un
alt tip de densitate, denumita densitate functionala, care nu are formula
de calcul, dar care se apreciaza prin prisma valorilor F. C. (frecventei
cardiace) si F. R. (frecventei respiratorii), in succesiunea secventelor
lectiei, care dau cursa sau dinamica efortului.
Apreciind efortul trebuie sa ne
referim la parametrii lui, care capata prioritate in raport cu temele lectiei
si scopul didactic urmarit.
Programarea efortului in lectie
se face dependent de temele instructiv educative ale acesteia si scopul
didactic, intre parametrii efortului si comportamentele procesului instructiv
educativ (priceperi, deprinderi, calitati motrice) existând o anumita relatie
de dependenta. In lectia de educatie fizica, efortul se inscrie pe o curba
ascendenta in momentele care corespund secventei introductive, realizeaza
un platou cu vârfuri si caderi in secventa de instruire si o descrestere
in final când se urmareste revenirea organismului la starea obisnuita.
Pe acest fond general exista, numeroase
variatii determinate de orientarea diferita a activitatii in secventele
lectiei, dependent de temele planificate cât si de mijloacele si metodele
folosite, de conditiile materiale, de tipul lectiei etc.
Pentru a asigura dezvoltarea si
perfectionarea fizica, organismul studentilor trebuie sa fie supus efortului
intr-un mod gradat si continuu.
Pornind de la ideea ca densitatea
lectiei da curba sau dinamica efortului, prezentam o serie de cauze care
determina realizarea unei densitati slabe:
De natura organizatorica:
-
deficiente in alegerea formatilor de
lucru si a modalitatilor de exersare;
-
neasigurarea conditiilor materiale optime.
De natura metodica:
-
explicatii prea lungi si neclare;
-
demonstratii neconvingatoare;
-
algoritmi deficitari sau modele operationale
inaccesibile.
De alta natura:
-
lipsa de atractivitate a lectiei;
-
lipsa de pregatire a lectiei ceea ce
implica o improvizatie.
Masurile care conduc la imbunatatirea
densitatii lectiei deriva din cauze si sunt „riposte" la aceste cauze.
In consecinta aceste masuri pot fi de natura organizatorica, metodica sau
de alta natura.
De asemenea crearea unei motivitati
puternice (pe baza de constientizare) reprezinta o masura cu nivel inalt
de eficienta pentru sporirea densitatii lectiei de educatie fizica, si
implicit realizarea unei eficiente dinamici a efortului.
Bibliografie
1. Achim Gogea – Metodologia cercetarii
stiintifice in Educatie fizica si sport, Editura Fundatiei „România de
mâine", Bucuresti, 1999.
2. Cristea Gheorghe – Teoria si
metodica Educatiei fizice si sportului, Editura Univers, Bucuresti, 1993.
Inapoi la cuprins